تسلا در آستانه ساخت بزرگ‌ترین باتری تاریخ

چند ماه پیش بود که تسلا اعلام کرد که می‌تواند شرط ببند که در طول 100 روز خواهد توانست تا بزرگ‌ترین باتری جهان را بسازد. این باتری که قرار بود در جنوب استرالیا ساخته شود، از آن زمان به کانون توجه رسانه‌ها بدل شده است. حال شرکت تسلا اعلام کرده است که بیش از نیمی از فرایند کاری ساخت این باتری را به پایان رسانده است.

ماسک چندی پیش وضعیت این باتری را شرح داده و گفته بود که پروسه ساخت آن در جریان است. حال اخبار حاکی از آن هستند که این شرکت یک قرارداد ویژه با مرکز انتقال برق الکترانت (Electranet) منعقد کرده است تا این باتری را به شبکه برق شهری متصل کند. این قرارداد به این معنی است که این پروژه قطعا در حال انجام است.

ضرب‌الاجل دولتی تعیین‌شده برای این پروژه، تاریخ یکم دسامبر است و تقریبا دو ماه زمان برای تکمیل این پروژه باقی‌مانده است. جالب است بدانید که جنوب استرالیا در سال جاری با کمبود انرژی الکتریکی روبرو بوده است و به همین دلیل نیز این ضرب العجل جهت جلوگیری از تکرار مشکلات این‌چنینی تعیین‌شده است.

ماسک برای نشان دادن اهمیت این پروژه گفت: «ما دو ماه برای اتمام این طرح زمان‌داریم، زمانی که شما در آن حداکثر می‌توانید دکوراسیون آشپزخانه خود را تغییر بدهید. این اقدام ما مثالی عالی برای تمام جهان خواهد بود تا بدانند که چه‌کارهایی را می‌توان انجام داد.»

این باتری قرار است بزرگ‌ترین باتری لیتیوم یونی تاریخ باشد. گفته می‌شود که این باتری می‌تواند 129 مگاوات ساعت انرژی الکتریکی را در خود ذخیره کند و رکوردهای فعلی را بشکند. رکورد حال حاضر در اختیار باتری SDG&E است و در کالیفرنیایی جنوبی به کار گرفته شده است. پروژه تسلا قرار است تا در کنار یک مزرعه بادی 100 مگاواتی ساخته شود که تحت مالکیت شرکت انرژی فرانسوی نیوئن (Neoen) است. این امر به این معنی است که توربین‌های این مزرعه می‌توانند در یک ساعت این باتری را پر کنند. همچنین این باتری می‌تواند بیش از 30 هزار خانه را روشن کند.

ماسک همچنین درباره نحوه عملکرد استرالیا برای مهاجرت به منابع انرژی تجدید پذیر سخن گفته و مدعی است که این کشور می‌تواند 1890 کیلومترمربع مزرعه خورشیدی ایجاد کند. گفته می‌شود که هزینه ساخت باتری ویژه تسلا، 39 میلیون دلار خواهد بود و دولت استرالیا به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران در فرایند ساخت زیرساخت‌های انرژی تجدید پذیر، به سراغ میزبانی این طرح رفته است.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا