نخستین آزمایش نیروی محرکه تاکسی هوایی

تعدادی از شرکت‌ها بر روی پروژه تاکسی‌های پرنده کار می‌کنند ولی یکی از پیشرویان این رده که تقریبا از سایر رقبا پیش افتاده، شرکت ایرباس است. سال گذشته بود که این شرکت جزئیاتی از پروژه سیتی ایرباس را اعلام کرد. این پروژه در حقیقت شامل یک تاکسی پرنده بود که قرار است به‌صورت خودران مسافران را در محیط‌های شهری جابجا کند. هفته‌ای که در آن قرار داریم، یک هفته بسیار مهم برای این پروژه به‌حساب می‌آید زیرا یک آزمایش بسیار مهم بر روی سیتی ایرباس انجام شده است.

بر اساس اعلان سازمان بهداشت جهانی، درصد جمعیت انسان‌های ساکن در شهرهای زمین، از سال 1960 تا سال 2014 به‌صورت متوسط به میزان 34 تا 54 درصد افزایش داشته است و به‌هیچ‌عنوان خبری از کاهش این نرخ رشد به گوش نمی‌رسد. ترافیک و آلودگی به دو عامل بزرگ مشکل‌ساز بدل شده است که به‌واسطه افزایش مهاجرت به محیط‌های شهری شکل‌گرفته‌اند و در این میان ایرباس می‌خواهد بخشی از این مشکل را با پرواز بر فراز ترافیک حل کند.

سرویس‌های مختلف در حال بررسی توسط این شرکت شامل مواردی مانند استفاده مشترک از بالگرد با نام پروژه ووم (Voom)، خدمات تحویل کالا به کمک پهپاد یا اسکای وی (Skyway) و وسایل نقلیه تک‌سرنشین پرنده عمو پرواز با نام واهانا (Vahana) هستند. بااین‌وجود یکی از پروژه‌های دیگر این شرکت نیز قرار است تا با همکاری اوبر انجام شود.

علیرغم جذابیت تمامی این پروژه‌ها، پروژه سیتی ایرباس بیشترین پتانسیل تبدیل‌شدن به حقیقت را دارد. دلیل این امر نیز این است که در ابتدای کار قرار است تا این طرح به‌عنوان سیستم بالگرد عادی با استفاده از خلبان شروع به کار کرده و پس‌ازآن به طرحی خودران بدل شود و دیگر مشکلی با قوانین و مقررات نخواهد داشت.

اوایل سال جاری میلادی بود که نشانه‌هایی از سیتی ایرباس در نمایشگاه هوایی پاریس دیده شد و این وسیله عمودپرواز با بارتی ویژه خود به نحوی طراحی شد بود که بتواند چهار سرنشین را با خود حمل کند. همچنین این وسیله توسط هشت موتور 100 کیلوواتی تأمین توان می‌شد که می‌توانستند سرعت 120 کیلومتر بر ساعت را برای آن به ارمغان بیاورند. حال یک گام دیگر به ساخته شدن چنین وسیله‌ای نزدیک شده‌ایم. در روز سه‌شنبه بود که ایرباس نخستین آزمایش اصلی نیروی محرکه این موتورها را انجام داد. این آزمایش با همخوان سازی دو موتور از چهار موتور طرح اصلی، موفقیت‌آمیز بود.

ماریوس ببزل به‌عنوان مهندس ارشد پروژه سیتی ایرباس دراین‌باره می‌گوید: «حالا ما درک بهتری از عملکرد سیستم نیروی محرکه الکتریکی سیتی ایرباس داریم. این طرح به‌واسطه آزمون‌های متعدد، کامل‌تر خواهد شد تا بتوانیم یک نسخه واقعی از سیتی ایرباس را برای نمایش رسمی آماده کنیم.»

ایرباس امیدوار است که این وسیله بتواند یک روز از طریق ایستگاه‌های خاص، مسافران را در کلان‌شهرهای جهان و در مسیرهای از پیش تعیین‌شده حمل کند. گفته می‌شود که قرار است این طرح اواخر سال 2018 به مرحله آزمون رسمی برسد.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا