الگوی نانو فناوری در کشور الگوی موفقی بوده است

 مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در نشست خبری دهمین نمایشگاه فناوری نانو گفت:خوشبختانه بحث نانو در ایران به سمت تولید ثروت وتجاری سازی رفته است همچنین گفتنی است  ۴۰درصد ازتولیدات علمی دنیا درحوزه نانو متعلق به ایران است.

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه در رݭد تولید علم نانو بسیار جلوتر از برنامه هستیم، یادآور شد:کشورمان در سال ۲۰۱۶ با تولید بیش از ۸۶۰۰ مقاله رتبه ششم دنیا را داشت اما ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی با تولید بیش از ۶۵۰۰ مقاله در این بخش بعد از کشورهای آمریکا، چین و هند رتبه چهارم دنیا را به دست آورد.

وی با بیان این که ایران با تلاش و همت فناوران و صنعتگران خود توانسته است به جایگاه رفیعی در زمینه فناوری نانو در جهان دست یابد، افزود: تولید بیش از 360 محصول با استفاده از فناوری نانو، رشد سالانه صد درصدی در حجم بازار این محصولات که حدود 35 درصد آن بازار صادراتی است، الگویی از پیشرفت درون زا و برون زا را ایجاد کرده است.
رضایت همچنین گفت: در دهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو 160 نهاد فعال در حوزه نانو در سه قالب نهادهای ترویجی، مراکز علمی و شرکت های صنعتی فعالیت خواهند داشت.
وی با بیان این که نهادهای ترویجی فعال در دهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو شامل باشگاه دانش‌آموزی، فروشگاه کتاب تخصصی، انجمن‌های دانشگاهی و شرکت‌های آموزشی هستند، افزود: مراکز علمی حاضر در این نمایشگاه نیز شامل آزمایشگاه ها، دانشگاه ها، پژوهشگاه و پارک ها و مراکز رشد است.
رضایت ادامه داد: شرکت‌های صنعتی حاضر در دهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو در 12 بخش شامل سازندگان تجهیزات، خودرو، آب و محیط زیست، بهداشت و سلامت، ساختمان، کشاورزی و بسته بندی، نانو مواد، نساجی، نفت و صنایع وابسته، بازرگانی، شرکت‌های مشاوره‌ای – خدماتی و کارگزاران خدمات فناوری و بخش بین‌الملل حاضر خواهند بود.
به گفته وی، همزمان با برگزاری این رویداد، کارگاه‌های تخصصی و مراسم تجلیل از برترین‌ محصولات دارای تاییدیه فناوری نانو نیز برگزار می شود.

دبیر کارگروه منابع انسانی ستاد فناوری نانو با تاکید بر نوآوری در حوزه نانو ادامه داد: ستاد توسعه فناوری نانو تاکید زیادی بر نوآوری دارد و به همین دلیل ۲۵ طرح نوآورانه در چیدمان خاصی در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد این طرح‌ها یا نزدیک به پیش محصول هستند و یا طرح هایی هستند که در مرحله تبدیل به محصول قرار دارند برهمین اساس چند کارگاه آموزشی در حوزه تجاری سازی نیز برگزار می‌شود.

رضایت با بیان اینکه نقش دانش آموزان در حوزه نانو بسیار پررنگ است گفت: کارگروه ترویج نانو مسابقه‌ای را طراحی کرد مسابقه‌ای برگزار شد که ۲۰۳ طرح به دبیرخانه آن ارسال شده است که طی دو مرحله داوری نفرات برگزیده در این نمایشگاه اعلام می‌شود و قریب به یک میلیون دانش آموز به طروق مختلف با نانو آشنا هستند و از استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان، همدان، چهارمحال و بختیاری در مسابقه دانش آموزی شرکت کرده اند.

دبیر کارگروه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو  درپاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس با اشاره به میزان گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نانو، اظهار کرد: میزان گردش مالی این شرکت‌ها در سال ۸۹ به میزان ۱۳۸ میلیارد ریال بوده است که این میزان در سال ۱۳۹۰ به ۱۶۶ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۱ به ۲۴۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این میزان در سال ۱۳۹۲ به ۷۹۱ میلیارد ریال بالغ شده است، گفت: گردش مالی این شرکت‌ها در سال ۱۳۹۳ به میزان ۱۵۶۰ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۴ به ۳۰۸۶ میلیارد ریال افزایش یافته است.

رضایت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که میزان گردش مالی این شرکت‌ها در سال ۱۳۹۵ دو برابر میزان سال ۱۳۹۴ شود، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از این میزان گردش مالی شرکت‌ها ناشی از صادرات بوده است.

دبیر کارگروه منابع انسانی ستاد فناوری نانو با تاکید براینکه به بیش از ۱۷ کشور دنیا محصولات نانویی ایران ارسال شده است گفت: ۳۰ درصد از گردش مالی این حوزه مربوط به صادرات است و کریدور خدمات فناوری تا بازار خدماتی که شرکت‌های دانش بنیان به آن نیاز دارند را به ان‌ها ارایه می‌دهد و ۲۰۰ شرکت را داریم که نیاز به مراقبت برای تجاری سازی دارند.

رضایت در خصوص تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق به شرکت‌های بزرگی وام می‌دهد که مطمئن است از عهده بازپرداخت این وام‌ها برمی آید و اگر صندوق وظیفه حکومتی و حاکمیتی نداشت علاقه زیادی به ورود برای شرکت هایی که با ریسک بالا هستند و ارایه تسهیلات به آن‌ها نداشت به همین دلیل ستاد نانو خود از این شرکت‌ها حمایت می‌کند البته ما مشکل جدی بودجه داریم و تحقق اعتبار ما در سال ۹۵ زیر ۴۰ درصد است.

حمایت از پایان نامه های دانشجویی

دبیر کارگروه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به حمایت‌های تشویقی این ستاد از پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه‌های مرتبط با فناوری نانو اظهار کرد: در حال حاضر مقرر شده است که این ستاد از همه پایان‌نامه‌ها حمایت نکند.

وی در این مورد توضیح داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پایان‌نامه‌هایی که قابلیت تولید محصول را داشته باشند و یا با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان و یا با بخش صنعت اجرایی شده باشند، مورد حمایت ستاد توسعه فناوری نانو قرار می‌گیرند.

رضایت با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه نانو گفت: طی فرصتی که مقام معظم رهبری از نمایشگاه نانو بازدید کردند پس از اتمام بازدید به صورت مکتوب و سخنرانی مختصر ایشان فرمودند که به نظر من الگوی نانو فناوری در کشور الگوی موفقی بوده به خاطر این که دارای برنامه بودند و تیم علاقه‌مند و دلسوزی پای کار بود و درگیر مسائل سیاسی نمی‌شد.

دبیر کارگروه منابع انسانی ستاد فناوری نانو ادامه داد: نانو فناوری یک الگو در کشور ایجاد کرده و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به دنبال مستند شدن این الگو می‌باشد اگر این مسئله جدی گرفته شود می‌توانیم به تحقق اقتصاد مقاومتی نزدیک‌تر شویم.

 

گزارش :فرگل غفاری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا