جهان را برای حیوانات امن تر کنیم

تاریخ 4 اکتبر (12 مهر) به نام روز جهانی حیوانات (World Animal Day) نامگذاری شده است. مراسم این روز که هر ساله با هدف افزایش آگاهی و آموزش عمومی مردم در نقاط مختلف دنیا برگزار می شود، می تواند گامی هرچند کوچک در جهت تبدیل کردن دنیا به مکان بهتری برای حیوانات باشد.

باید بدانیم که حیوانات وحشی، حیوانات در طبیعت، حیوانات دریایی، حیوانات مزارع، حیوانات خانگی و اهلی، همگی نیازمند توجه و مراقبت بیشتر از سوی انسان ها هستند. زندگی حیوانات بشدت تحت تأثیر رفتار افراد، نهادها و دولت ها است. به عنوان مثال، درحالیکه در سال 2010 حدود 97 درصد جمعیت ببرهای وحشی جهان نابود شدند، تلاش جامعه جهانی باعث شد که برای نخستین بار طی 100 سال گذشته، شاهد افزایش جمعیت ببرها باشیم.

از جمله مهمترین اقدامات، تلاش دولت هند برای جلوگیری از شکار ببر، حفظ زیستگاه، و جبران خسارت از بین رفتن دام های کشاورزان (توسط ببرها) بود که باعث شد طی 5 سال، 520 قلاده به جمعیت ببرهای این کشور افزوده شود.

روند کنونی نابودی حیوانات بدلیل فعالیت های انسان از جمله تخریب زیستگاه، صد و شکار بی رویه، 10 هزار برابر روند انقراض طبیعی آنها در هر سال است.

حقایقی در مورد تهدیدات پیش روی حیوانات

  • خطر انقراض، بزرگترین و کوچک ترین موجودات جهان را بشدت تهدید می کند
  • ماهیگیری های غیرقانونی، شکار و تله گذاری، اصلی ترین خطراتی هستند که حیوانات بزرگ را تهدید می کنند
  • تخریب زیستگاه اصلی ترین خطری است که موجودات کوچک را تهدید می کند
  • جمعیت شیرهای آفریقا و آسیا به سرعت درحال کاهش هستند و این گربه سان در خطر انقراض خاموش قرار دارد. شیرهای آفریقایی در مدت 50 سال، حدود 80 درصد از قلمرو و زیستگاه طبیعی خود را از دست داده اند

  • تعداد کوسه های شکار شده توسط انسان، 10 میلیون برابر بیشتر از تعداد افراد کشته شده توسط کوسه ها هستند
  • جمعیت لاک پشت ‌ها در نتیجه توسعه صنایع غذایی غیربومی، تخریب سکونتگاه‌ و تجارت حیوانات در معرض تهدید جدی قرار دارند
  • بیش از 192 گونه پرنده در جهان اکنون با خطر انقراض دست و پنجه نرم می‌ کنند

حیوانات خانگی، اسباب بازی نیستند!

از این نکته مهم نباید غافل شد که حیوانات خانگی، اسباب بازی برای سرگرم کردن افراد نیستند. این حیوانات وظایف دیگری برعهده دارند. گاهی به عنوان مراقب، در کنار کودک هستند؛ در نقش یک راهنما، صاحب نابینای خود را هدایت می کنند؛ در هنگام بروز حادثه، برای نجات صاحب خود تلاش می کنند؛ یا همچون همدمی بی توقع، در کنار افراد سالمند و تنها حضور دارند.

سگ های دوره دیده، در میان آتش و آوار یا انبوهی از برف، همپای امدادگران در جستجوی افراد محبوس هستند یا به نیروی های پلیس در شناسایی مواد مخدر یا قربانیان احتمالی کمک می کنند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: expresssmithsonianmag / worldanimalday.org.uk

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا