معرفی جد 163 میلیون ساله کروکودیل ها

آنالیزهای دوباره یک فسیل به شدت آسیب دیده که حدود 150 سال پیش کشف شده بود، منجر به کشف یک هیولای دریایی در روزگار باستان شد. پژوهشگران این موجود تازه کشف شده را Melksham Monster نام گذاشته و مشخص شد که این جانور به گونه ای منقرض شده از خزندگان تعلق دارد که منشا پیدایش وی میلیون ها سال پیش از تصورات قبلی دانشمندان است.

این هیولای آبزی که نام کامل و علمی آن Leldraan melkshamensis  است، سه متر طول داشته و در حقیقت نوعی کروکودیل متعلق به 163 میلیون سال پیش است که در اواسط دوران ژوراسیک زندگی می کرده است. به گفته دیرینه شناسان، این جانور نه تنها یک گونه جدید از کروکودیل های باستانی است بلکه نمایان گر گونه ای منقرض شده از خزندگان است.

این هیولای آبزی که نام کامل و علمی آن Leldraan melkshamensis  است، سه متر طول داشته و در حقیقت نوعی کروکودیل متعلق به 163 میلیون سال پیش است که در اواسط دوران ژوراسیک زندگی می کرده است. به گفته دیرینه شناسان، این جانور نه تنها یک گونه جدید از کروکودیل های باستانی است بلکه نمایان گر گونه ای منقرض شده از خزندگان است.

پیش از این دانشمندان اعلام کرده بودند که خانواده کروکودیل های دوران پیش از تاریخ که این جانور نیز به ان گروه تعلق دارد در حدود 152 میلیون سال پیش پدیدار شده اند اما این فسیل نشان می دهد که این نوع از جانوران میلیون ها سال پیشتر و در اواسط عصر ژوراسیک در زمین ظاهر شده اند.

کروکودیل های امروزی را نمی توان از نسل مستقیم این جانور محسوب کرد اما این جانوران دارای اجداد مشترکی هستند و نوع باستانی تازه کشف شده دارای بدنی کشیده و بلند، آرواره هایی قوی و دندان هایی شیاردار بوده که به کمک آن ها به راحتی شکار های خود را از قبیل ماهی ها و انواع آبزیان تکه تکه می کرده است.

این جانور در آب های کم عمق و گرم مناطق امروزی اروپا زندگی می کرده و احتمالا یکی از خشن ترین شکارچیان دوره ژوراسیک در بریتانیای امروزی به شمار می رفته است. گفتنی است نام این جانور یعنی Melksham Monster   به معنی هیولای ملکشام برگرفته از شهری است که این هیولا در آن یافت شده است. فسیل فوق الذکر در سال 1875 میلادی در انگلستان کشف شده و تحقیقات جدید به سرپرستی دیوید فوفا (Davide Foffa) از پژوهشگران دوره دکترا در دانشگاه ادینبورگ قرار داشته که در فسیل فوق موفق به شناسائی فک پائین و دندان این جانور شد.

فوفا در این رابطه اعلام کرد: «این فسیل را نمی توان بهترین فسیل جهان محسوب کرد اما هیولای ملکشام، اطلاعات بسیار ارزشمندی درباره تکامل کروکودیل ها از دوران باستان و چگونگی قرار گرفتن آن ها در راس اکوسیستم زمان خود ارائه می دهد. قطعا بدون این عملیات تجزیه و تحلیل ارزشمند که توسط پژوهشگران ما و با همکاری موزه تاریخ طبیعی انجام شد، امکان بازسازی این گونه جانوری چالش برانگیز وجود ندارد.»

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Journal of Systematic Palaeontology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.