متولد هر ماه مستعد ابتلا به چه بیماری هایی است؟

شاید بتوان گفت، عوامل محیطی که جنین در معرض آن قرار می گیرد، می تواند بر سلامت کودک در آینده تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، نوزادان متولد شده در تابستان یا پاییز بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به آسم قرار دارند، زیرا مادر باردار در فصل زمستان در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا قرار دارد.

در مطالعه قبلی به ارتباط بین ماه تولد و بیماری های خاصی مانند نزدیک بینی، اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) و اسم پرداخته شده بود. در مطالعه سال 1983 عنوان شده بود که افراد متولد شده در زمان های خاصی از سال، بیشتر مستعد ابتلا به آسم هستند که علت این مسأله، افزایش میزان گرد و غبار در آن مقطع زمانی از سال است.

محققان مدعی هستند که متولدین ماه مه (اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد) سالم ترین و متولدین اکتبر (اوایل مهر تا اوایل آبان) ناسالم ترین افراد محسوب می شوند.

اما محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا (CUMC) برای نخستین بار در یک مقیاس بزرگ، ارتباط میان ماه و فصل تولد با احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه 1688 بیماری، تاریخ تولد و سابقه پزشکی 1.7 میلیون بیمار مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. همچنین آلودگی، تأثیرات دود دست دوم سیگار و سایر عوامل محیطی نیز در تجزیه و تحلیل ها لحاظ شدند.

نتایج بدست آمده نشان داد، نوزادانی که در محدوده زمانی فوریه تا ژوئیه (اوایل بهمن تا اوایل مرداد) متولد می شوند، کمتر احتمال دارد که به بیماری های خاص مبتلا شوند، درحالیکه متولدین سپتامبر تا نوامبر (اوایل شهریور تا اوایل آذر) با خطر بالاتری در این زمینه مواجه هستند.

محققان مدعی هستند که متولدین ماه مه (اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد) سالم ترین و متولدین اکتبر (اوایل مهر تا اوایل آبان) ناسالم ترین افراد محسوب می شوند.

نیکولاس تاتونتی (Nicholas Tatonetti) استادیار انفورماتیک زیست پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده ارشد مطالعه گفت: این داده ها به دانشمندان کمک می کند تا عوامل خطر بیماری های جدید را شناسایی کنند. یکی از مهمترین کشفیات ما در این مطالعه این بود که 9 نوع بیماری قلبی وجود دارند که با ماه تولد در ارتباط هستند.

متولدین ماه مارس (اوایل اسفند تا اوایل فروردین) با افزایش خطر نارسایی احتقانی قلب، فیبریلاسیون شریانی (AFib) و سایر بیماری های قلبی و عروقی جدی مواجه هستند.  

همچنین، کودکان متولد نوامبر (اوایل آبان تا اوایل آذر) با افزایش خطر اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) روبرو هستند. ویتامین D از طریق پوست جذب می شود و مادرانی که بارداری خود را در فصول بهار و تابستان پشت سر می گذارند، با دریافت بیشتر این ویتامین، فرزندان خود را در برابر بیماری ها تقویت می کنند.

نتایج این مطالعه در Journal of American Medical Informatics Association منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: bigthink

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا