اعلام برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی

بر اساس اطلاعات منتشرشده مشخص شده است که سه دانشمند برتر توانسته‌اند تا جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را از آن خود کنند. این سه دانشمند به ترتیب جفری سی هال، مایکل راشبش و مایکل دابلیو یانگ نام دارند و توانسته‌اند تا تحقیقاتی در زمینه اصول بنیادین سلامت بشری انجام بدهند.

مسئولان این تحقیقات که در آن‌ها به ساعت درونی بدن پرداخته‌شده است در دانشگاه‌های ماین، برندایس و راکفلر مشغول به فعالیت هستند و در طول دو دهه اخیر تلاش‌های بسیار زیادی برای انجام این تحقیقات انجام داده‌اند. نتیجه تحقیقات انجام شده حاکی از آن بود که یک مکانیزم مولکولی در بدن انسان وجود دارد که ریتم شبانه‌روزی انسان را کنترل می‌کند.

سازمان نوبل در بیانیه‌ای رسمی ضمن معرفی برندگان این جایزه، اعلام کرد: « برندگان جایزه نوبل امسال با استفاده از مگس‌های میوه به‌عنوان ارگانیسم‌های مدل توانستند تا کنترل ریتم روزانه زیستی را بر عهده بگیر‌ند. آن‌ها نشان دادند که ژن‌هایی به‌عنوان پروتئینی کدگذاری می‌شوند و در طول شب در سلول‌ها تجمع می‌کنند. این ژن‌ها در طول روز، متفرق می‌شوند. نتیجه به‌دست‌آمده نیز شناسایی یک ترکیب پروتئینی جدید برای این مکانیزم است. این ترکیب جدید موجب می‌شود تا مکانیزم مدیریت ساعت درونی و خودکار داخل سلول‌ها، قابل‌درک شود. حال ما عملکرد ساعت زیستی را به‌واسطه همان مفاهیمی که در سلول‌های سایر ارگانیزم‌های چند سلولی ازجمله انسان به کار گرفته می‌شود، درک کرده‌ایم.»

جفری سی هال 72 ساله و متولد نیویورک است و برای چند دهه اخیر یکی از اعضای مهم و برجسته دانشگاه برندایس به‌حساب می‌آید. راشبش نیز دانشمندی 73 ساله و متولد کانزاس در آمریکا است. او نیز از سال 1974 تا به امروز در این دانشگاه نقشی برجسته را ایفا کرده است. مایکل دابلیو یانگ که جوان‌ترین فرد در میان این گروه است، 68 سال سن داشته و از سال 1978 در دانشگاه راکفلر مشغول به فعالیت است.

شایان‌ذکر است که سال گذشته، این جایزه به یک محقق ژاپنی به نام یوشینوری اوسومی (Yoshinori Ohsumi) از انستیتوی فناوری توکیو رسیده بود. او توانسته بود تا اکتشافاتی در زمینه autophagy انجام بدهد. autophagy  یک فرایند بنیادی است که سلول‌ها از آن برای تخریب و بازیافت بخش‌هایی از خود استفاده می‌کنند.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا