ساخت نخستین ربات مولکولی جهان

این ربات های کوچک که به اندازه یک میلیونیوم میلیمتر هستند، می توانند برای حرکت و ساخت محموله های مولکولی از طریق یک بازوی رباتیک برنامه ریزی شوند.

هر ربات قادر به کار بر روی یک مولکول بوده و تنها از 150 اتم کربن، هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن ساخته شده است. برای مقایسه می توان گفت که میلیاردها میلیارد از این رباتها بر روی هم تنها به اندازه یک دانه نمک خواهند بود.

عملکرد این ربات ها از طریق اجرای واکنش های شیمیایی در محلول های خاص است که توسط دانشمندان برای انجام وظایف پایه قابل کنترل و برنامه ریزی هستند.

این ربات ها در آینده می توانند در حوزه پزشکی، فرآیندهای ساخت و ساز پیشرفته و حتی ساخت کارخانجات و خطوط مونتاژ مولکولی مورد استفاده قرار بگیرند.

پرفسور دیوید لی، رهبر این تحقیق در دانشکده شیمی دانشگاه منچستر می گوید: همه چیز از اتم ساخته شده و آن ها عناصر سازنده اصلی مولکولها هستند. ربات ما عملا یک ربات مولکولی از جنس اتم است که ساخت آن مشابه ربات های ساده لگو است. این ربات به فرمان های خاصی که توسط دانشمندان با ورودی های شیمیایی برنامه ریزی شده، واکنش نشان می دهد.

وی افزود: این سازه دقیقا مانند ربات های خط مونتاژ خودرو عمل می کنند که پنل ها را در مسیر درست  برای پرچ شدن قرار می دهند. ربات ما نیز می تواند بطور برنامه ریزی شده ای، قطعات را در جایگاههای مختلف برای ساخت محصولات مختلف قرار دهد.

مزیت ساخت ماشین آلات در این اندازه شامل کاهش چشمگیر نیاز به مواد، تسریع و ارتقای کشف دارو، کاهش چشمگیر نیاز به نیرو و افزایش سریع کوچک سازی سایر محصولات است. از این رو، کاربردهای احتمالی ربات های مولکولی بسیار گسترده است.

پرفسور لی ابراز امیدواری کرد که در 10 تا 20 سال آینده از ربات های مولکولی در ساخت مولکولها و مواد در خط مونتاژ کارخانجات مولکولی استفاده شود.

اگرچه ساخت و اجرایی کردن چنین ربات های ریزی بسیار پیچیده است، تکنیک مورد استفاده دانشمندان بر اساس فرآیندهای شیمیایی ساده بوده است.

این رویکرد مشابه روشی است که در ساخت داروها و پلاستیک از عناصر اولیه شیمایی استفاده می شود. اما پس از ساخت، این ربات ها با ورودی های شیمیایی دانشمندان شروع به کار می کنند.

این تحقیق در نشریه نیچر منتشر شده است.

مترجم: سمانه سالاری