کدام آیفون مدرن آلایندگی بیشتری دارد؟

دنیای امروزی ما از نظر حساسیت به آلایندگی در سطح بسیار عجیبی قرار دارد و بسیاری از افراد به دنبال این هستند که شرکت‌های مختلف را از نظر میزان آلایندگی موردبررسی قرار داده و آن‌ها را مجبور کنند تا آلودگی کمتری در فرایند تولید خود ایجاد کنند. در این میان دنیای شرکت اپل با توجه به محبوبیت بالایی که برای محصولات خود به دست آورده است، یکی از موارد بسیار مهم برای بررسی‌های زیست‌محیطی به‌حساب می‌آید.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این بپردازیم که هر یک از آیفون‌های تولید شده پس از آیفون 5s، چه میزانی از آلایندگی را به وجود می‌آورند. آماری که در ادامه به شما ارائه می‌شود، توسط خود اپل و در قالب یک گزارش زیست‌محیطی به کاربران ارائه شده است. این مقاله که می‌توانید نسخه کامل انگلیسی‌زبان آن را با کلیک کردن روی این جمله دریافت کنید، شامل اطلاعات کامل میزان ایجاد گاز CO2 به ازای تولید هر آیفون است.

در ابتدا باید یادآور شویم که آمار ارائه شده در این مقاله شامل جزئیات زیر هستند: 80 درصد آمار آلایندگی هر مدل به فرایند تولید بازمی‌گردد. 17 درصد از آلایندگی در زمان استفاده توسط کاربر به وجود می‌آیند و 2 درصد نیز به حمل‌ونقل محصول مرتبط هستند. یک درصد باقی مانده نیز مربوط به بازیافت این محصول خواهد بود.

بدون معطلی به سراغ بدترین آیفون تاریخ از نظر آلایندگی خواهیم رفت. آیفون 6 پلاس بدون شک آلاینده‌ترین محصول دوران مدرن اپل بوده است. به ازای تولید  هر یک عدد آیفون 6 پلاس، میزان 110 کیلوگرم گاز CO2 تولید می‌شود. رتبه دوم متعلق به آیفون 6 است که با 95 کیلوگرم آلایندگی، سری 6 را به یک سری مشکل‌ساز بدل کرده است.

رتبه سوم آلایندگی به جدیدترین پرچم‌دار آیفون یعنی آیفون X است. این محصول با ایجاد 79 کیلوگرم گاز CO2، شرایط چندان خوبی را برای اپل به ارمغان نیاورده است. رتبه‌های چهارم تا هفتم نیز همگی با آلایندگی بالاتر از 60 کیلوگرم همراه هستند. این رتبه‌ها به ترتیب به آیفون  8پلاس با 68 کیلوگرم CO2، آیفون 7 پلاس با 67 کیلوگرم CO2، آیفون 5 اس با 65 کیلوگرم CO2 و آیفون 6 اس پلاس با 63 کیلوگرم CO2 هستند.

از سوی دیگر نیز سبزترین آیفون‌های ساخته شده در تاریخ به ترتیب آیفون SE با 45 کیلوگرم CO2، آیفون 6 اس با 54 کیلوگرم CO2، آیفون 7 با آلایندگی 56 کیلوگرم CO2 و درنهایت و رتبه چهارم، آیفون 8 با 57 کیلوگرم گاز CO2 هستند.

گردآوری و تالیف: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا