جنگل های استوایی، منابع احتمالی کربن

هر لحظه حدود 3 تریلیون درخت در جهان، دی اکسید کربن را از هوا جذب کرده یا آن را در جو منتشر می کنند. اندازه گیری دقیق جریان کربن همواره یکی از چالش های پیش روی محققان بوده و مانع از درک درست دانشمندان درخصوص نحوه کمک جنگل ها به تنظیم آب و هوای زمین شده است.

اکنون محققان با ترکیب اندازه گیری زمینی و ماهواره ای به این نتیجه رسیده اند که جنگل های استوایی احتمالا منبع خالص انتشار کربن هستند.

نتایج منتشر شده در این مقاله براساس یک اجماع نظر کلی تهیه شده که عنوان می کند: جنگل های استوایی به سرعت درحال خشک، قطع و سوزانده شدن هستند، بطوریکه اکنون بیش از میزان جذب، کربن منتشر می کنند.

درحالیکه برآوردهای قبلی براساس اندازه گیری های جریان کربن جوی عنوان می کرد که جنگل های استوایی احتمالا بدون انتشار خالص کربن (carbon neutral) هستند، اما نتایج مطالعات اخیر، از جمله داده های ماهواره  Orbiting Carbon Observatory-2 ناسا خلاف این مسأله را نشان می دهند.

محققان با سفر به این مناطق، قطر و ارتفاع درختان را اندازه گیری کردند؛ سپس این اندازه گیری ها در معادلات خاصی برای ارزیابی میزان ذخیره کربن توسط درختان قرار داده شد.

این اطلاعات با داده های جمع آوری شده توسط ماهواره مجهز به لیزر ICESat ترکیب شدند؛ این ماهواره از سال 2003 تا 2010 درحال جمع آوری اطلاعات درخصوص ارتفاع درختان و پوشش گیاهی در سراسر جهان بود. در نهایت، از یک الگوی یادگیری ماشین برای ترجمه و تبدیل اندازه گیری ها از ابزار MODIS – بخشی از برنامه ماهواره های Terra  و Aqua استفاده شد.

نویسندگان این مطالعه تخمین می زنند که جنگل های استوایی سالانه حدود 425 میلیون تن کربن منتشر می کنند که معادل حدود 5 درصد انتشار سالانه سوخت های فسیلی و حدد 5 برابر بیشتر از میزان تخمین زده شده در مقاله سال 2011 است.

دیوید شیمل (David Schimel) اکولوژیست آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا معتقد است که فعالیت های انسانی مانند آتش سوزی و عوامل طبیعی مانند خشکسالی، ضربه شدیدی به توانایی جنگل ها برای ذخیره کربن وارد کرده است.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شد.

منبع: nature