ایرانی‌ها سالانه غذای 15 میلیون گرسنه را دور می‌ریزند!

فائو گزارش می‌کند که در ایران به ازاء هر شهروند، سالانه 375 کیلوگرم موادغذایی دور ریخته می‌شود. در برخی منابع، کل دورریز غذای کشور ما سالانه 35 میلیون تن برآورد شده که این مقدار، چیزی معادل غذای 15 میلیون نفر گرسنه است.

 

مظنونان فاجعه دورریز موادغذایی در ایران:

*متهم ردیف اول: سلف‌سرویس‌ها

بدون تردید هرکجا که پای سلف‌سرویس‌ها در میان باشد، با دورریز موادغذایی روبرو هستیم. این را می‌شود از میزهای غذا در میهمانی‌ها، عروسی‌ها یا رستوران‌ها فهمید. رستوران‌های سلف‌سرویس سعی دارند که با تنوع غذایی خود همه سلیقه‌ها را تأمین کنند و به کلی غافل از اسرافی هستند که در نتیجه این رویکرد اتفاق می‌افتد.

*متهم ردیف دوم: کیفیت پایین غذا

اگر تنها یک بار در سلف‌سرویس دانشکده‌ها یا بیمارستان‌های مختلف غذا خورده باشید، می‌دانید که منظور از کیفیت پایین غذا دقیقاً چیست؟ شاید اوضاع غذاها در این مکان‌ها نسبت به گذشته بهتر شده باشد، اما از میزان دورریز موادغذایی در این محیط‌ها می‌توان فهمید که هنوز از تولید غذاهای باکیفیت بدون دورریز فاصله زیادی داریم.

*متهم ردیف سوم: نامشخص بودن حجم غذا

اگر به منوی رستوران‌ها دقت کنید متوجه می‌شوید که در تعداد کمی از آن‌ها، حجم و وزن و اندازه دقیق غذاها مشخص شده است. سفارش دادن یک پرس غذا مقتی نمی‌دانید قرار است با چه حجمی از خوراکی روبرو شوید، خودش یکی از عواملی است که باعث سرازیر شدن غذای باقیمانده به سطل زباله می‌شود. چیزی که در رستوران‌های بیشتر کشورهای دنیا ازجمله کره جنوبی سال‌ها است که مرسوم شده و هر غذا را در سه اندازه مختلف سرو می‌کنند تا مشتری بتواند بر اساس نیاز و ظرفیت خود غذا سفارش دهد و اسراف نشود.

*متهم ردیف چهارم: تولید بی‌اندازه، خرید بی‌رویه

اگر بخواهیم منصف باشیم می‌بینیم که معمولاً بخشی از میوه و سبزیجات تولیدشده در کشورمان در مسیر مزرعه تا بازار دچار مشکل می‌شود و گاهی نیز بعد از رسیدن به بازار به دلیل نگهداری اشتباه یا بسته‌بندی نامناسب، دیگر قابلیت استفاده ندارد. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان موادغذاییای مثل سیب‌زمینی و پیاز را به تعداد و میوه‌هایی مثل هندوانه و خربزه را قاچ‌کرده و سلفون‌پیچ‌شده و بر حسب میزان نیاز مشتری می‌فروشند. در کنار عرضه بی‌رویه، خریدهای بیش از اندازه هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل دورریز موادغذایی باشد. پس مهم است که به آن بی‌توجه نباشیم و الگوی خریدمان را اصلاح کنیم.

 

چند توصیه کاربردی برای کاهش میزان دورریز موادغذایی

*به اندازه خرید کنیم، از مواد مورد نیاز خود لیست تهیه کنیم و برای مصرف کوتاه‌مدتمان خرید کنیم. یخچال خانه را مدیریت کنیم به این معنی که موادغذایی‌ای را که زودتر فاسد می‌شوند در طبقات پایین‌تر یخچال که دمای کمتری دارند قرار دهیم و به هنگام مسافرت بعضی از موادغذایی را که تا زمان بازگشتمان ممکن است فاسد شوند، فریز کنیم.

*باقیمانده غذا را به صفر برسانیم، به این معنی که از باقیمانده غذای خود استفاده بهینه کنیم، آن را به عنوان ماده‌ای برای پخت وعده بعدی غذایی به کار بریم، به عنوان کود در پای گلدان‌ها استفاده کنیم و یا پرندگان و حیوانات شهری را با آن تغذیه کنیم.

*از برداشتن و بردن باقی‌مانده غذا در رستوران‌ها یا میهمانی‌ها خجالت نکشیم. همچنین بعد از برگزاری میهمانی‌ها و مجالس، غذاهای دست‌نخورده را در بسته‌بندی‌های مناسب بازسازی کنیم و آن را با عزت به دست افراد نیازمند برسانیم.

 

گزارش: بهاره صفوی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا