هوش مصنوعی آینده جهان را رقم می‌زند

هوش مصنوعی در ١٥ سال آینده تهدیدی بزرگ برای کشورهایی خواهد بود که توجهی به این جنبه از دانش ندارند؛ از طرفی نیز ابزاری نیرومند برای انتقال قدرت به کشورهایی است که هم‌اکنون سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در این زمینه انجام داده‌اند.

تولید ناخالص داخلی در جهان در حال حرکت به سمت کشورهایی است که سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در زمینه تکنولوژی تولید کالاهای مختلف انجام می‌دهند.

در طول سه دهه اخیر افزایش بیکاری و توزیع ناعادلانه درآمد از عوارضی است که دامن‌گیر اقتصادهای فقیر از لحاظ تکنولوژی شده است. در این کشورها دلالان، واردکنندگان و سوداگران سودهای کلان کسب کرده و در نبود تکنولوژی و صنایع تولید کالاها و خدمات، سایرین تنها در حال حفظ بقا و مصرف کالاهای این گروه هستند.

اگر تمامی نظریه‌های اقتصادی اصلی‌ترین نهاده‌های نقش‌آفرین در تولید و در نتیجه رشد اقتصادی را سرمایه و نیروی کار دانسته و تکنولوژی را ضریبی موثر در اندازه آن می‌دانند، نظریه‌های نوین بیان می‌کنند با گسترش هوش مصنوعی این تولید دچار تغییرات اساسی خواهد شد. در آینده اقتصاد جهانی، هوش مصنوعی نیروی محرکه اصلی در جایگزینی با سرمایه و نیروی کار خواهد بود. غفلت در این زمینه شاید به قیمت آسیب‌های شدید اقتصاد کشورها تمام شود.

چندی پیش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز آیندۀ جهان را از آنِ کشوری اعلام کرد که در تکنولوژی هوش مصنوعی پیشرو و هدفمند است.

او گفته است که در آینده کشور و افرادی می‌توانند بر جهان حکومت کنند که رهبری هوش مصنوعی را برعهده داشته باشند. پوتین اعتقاد دارد که هوش منصوعی نه تنها آینده روسیه بلکه آینده کل بشریت است.

این در حالی است که طبق گزارش رسانه‌های دولتی روسیه، این کشور سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی هواپیماهای بدون سرنشین در کاربری‌های نظامی و غیرنظامی دارد و طرح‌های مختلفی را توسعه داده است.

به علاوه، ارتش روسیه در حال توسعه ربات‌ها، پهپادها و موشک‌های کروز پیشرفته و هوشمند است که می‌توانند رادارها را تجزیه و تحلیل کنند و درباره ارتفاع، سرعت و جهت پرواز خود تصمیم‌گیری کنند.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا