ایران همگام با پیشرفت های جهانی در دندانپزشکی دیجیتال

به گزارش سیناپرس، دکتر محمدرضا طالبی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: دندانپزشکی دیجیتال را می توان به عنوان هرگونه تکنولوژی دندانپزشکی یا ابزارها و دستگاه هایی که مولفه کنترل رایانه ای یا دیجیتالی دارند، تعریف کرد.

وی افزود: ورود تکنولوژی های دیجیتال به عرصه دندانپزشکی، تغییرات فاحشی را در روش های درمانی ایجاد و روش های درمانی را تسهیل کرده است؛ به گونه ای که با افزایش کیفیت خدمات و کاهش زمان درمان رضایت بیماران افزایش داده و به دندانپزشکی سالمندان و افراد کم توان حرکتی کمک کرده است.
دبیر علمی هفدهمین کنگره بین المللی پریودنتولوژی ایران درخصوص تاثیر تحریم های ضدایرانی در روند تهیه ابزارها و تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال گفت: به دنبال تحریم ها، برای ورود تجهیزات آمریکایی از اروپا به ایران با مشکلاتی مواجه بودیم از این رو بخشی از تجهیزات مورد نیاز را از کشورهای دیگر تهیه می کردیم.
طالبی افزود: اکنون پیشرفت های خوبی در همکاری با کشور آلمان برای تامین تجهیزات دیجیتال رخ داده و با ورود این ابزارها، بخش های مختلف خدمات دندانپزشکی تسهیل شده است؛ از این رو فاصله زیادی در این خصوص با دنیا نداریم چراکه تکنولوژی دیجیتال مرزها را درنوردیده و ما نیز همگام با این پیشرفت ها در حرکت هستیم.

دندانپزشکی دیجیتال
دندانپزشکی دیجیتال را می توان به عنوان هرگونه تکنولوژی دندانپزشکی یا ابزار و دستگاه هایی که مولفه کنترل رایانه ای یا دیجیتالی دارند، برخلاف دستگاه هایی که صرفا مکانیکی یا الکتریکی هستند، تعریف کرد.
این تعریف گسترده می تواند از شناخته شده ترین حوزه دندانپزشکی دیجیتال (ساخت و طراحی به کمک رایانه) تا زمینه های کمتر شناخته شده مانند دارورسانی اکسید نیتروس به کمک رایانه را دربرگیرد.
چنین پیشرفتی در فناوری های دندانپزشکی یافتن راه حل های مدرن را برای مشکلات رایج دندانی آسان تر کرده است.
از میان فناوری های دیجیتالی که در دسترس دندانپزشکان قرار گرفته است، می توان به مواردی همچون رادیوگرافی دیجیتال، نسخه ها و قرار ملاقات های الکترونیکی، نمایش رایانه ای مشکلات دندانی به بیمار، راهنماهای جراحی مبتنی بر فناوری دیجیتال، تصویربرداری برای قراردادن ایمپلنت و قالب گیری دیجیتال اشاره کرد.
فناوری های دیجیتال، مشاوره با بیماران و همکاری با دیگر متخصصان دندان را با اطلاعات فوری و دقیق تر و با سرعت بیشتر نسبت به سال های گذشته امکان پذیر کرده است. علاوه بر این، کیفیت مراقبت از طریق افزایش تشخیص و دقت ترمیم را بهبود بخشیده است.

مزایای دندانپزشکی دیجیتال
عضو انجمن پریودنتولوژی ایران با تاکید بر تسهیل درمان های دندانپزشکی به روش دیجیتالی توضیح داد: به عنوان مثال در گذشته برای ساخت یک روکش دندانی، چندین بار روکش به لابراتوار ارجاع داده می شد تا مورد تایید قرار گیرد اما امروز با دستگاه های دیجیتال می توان از شکل دهان و فک بیمار اسکن گرفت و بعد از نیم ساعت روکش را تحویل بیمار داد.
طالبی ادامه داد: همچنین اکنون با پیشرفت تکنولوژی های این حوزه، بازسازی فک با کمک این تجهیزات قابل طراحی است و در مرحله اجرا نیز میزان دقت بالایی دارد.
وی گفت: یکی از مهمترین کاربردهای دندانپزشکی دیجیتال، طراحی لبخند است. با استفاده از سیستم های مدرن دیجیتالی می توان طرح لبخند را طبق خواسته بیمار طراحی و آن را ایجاد کرد؛ در بسیاری از موارد بیماران هیچ ایده ای در این خصوص ندارند و ما با کمک روش های دیجیتال می توانیم ایده نهایی را در رایانه به بیمار نشان داده و با دقت بیش از 95 درصد، آنچه را برای بیمار طراحی شده است، در دهان و صورت وی ایجاد کنیم.
طالبی با بیان اینکه بخش تصویربرداری های پزشکی به طور کامل با ورود ابزارهای دیجیتال متحول شده است، ادامه داد: در دندانپزشکی، با کمک تصویربرداری های دیجیتال به ویژه در مورد ایمپلنت و بازسازی های فکی، دستگاه های سی بی سی تی می توانند به طور کامل با دقت حدود صددرصدی تمامی ضایعات استخوانی، ضخامت و ارتفاع استخوان را در اختیار دندانپزشک قرار دهند.

پوشش بیمه ای دندانپزشکی دیجیتال
جراح لثه درباره هزینه خدمات دندانپزشکی دیجیتال و این که آیا بیمه ها پوششی برای این نوع درمان درنظر گرفته اند، توضیح داد: بخشی از خدمات دندانپزشکی دیجیتال گران قیمت است و تنها در کلینیک های خصوصی انجام می شود. این خدمات درحال حاضر پوشش بیمه ای ندارند اما با پیگیری هایی که انجام شده و قول همکاری وزارت بهداشت، به احتمال زیاد خدمات دندانپزشکی دیجیتال تحت پوشش بیمه های درمانی قرار خواهند گرفت.
طالبی خاطرنشان کرد: البته بیمه های تکمیلی اکنون این خدمات را پوشش می دهند و در بخش رادیولوژی نیز به زودی بیمه های خدمات درمانی و ارتش، پوشش های خود را ارائه می دهند.
دبیر علمی هفدهمین کنگره بین المللی پریودنتولوژی ایران از برگزاری اولین سمپوزیوم دندانپزشکی دیجیتال همزمان با این کنگره در روزهای 25 تا 28 مهرماه در تهران خبر داد و گفت: در این سمپوزیوم سه روزه تاریخچه دندانپزشکی دیجیتال، ملاحظات و تکنیک های جراحی، درمان ایمپلنت به روش راهنمای رایانه ای و مقایسه دندانپزشکی دیجیتال و سنتی در جراحی های زیبای با حضور اساتید برجسته دانشگاه های دندانپزشکی کشور به بحث و بررسی گذاشته می شود.
طالبی از برگزاری پنج کارگاه علمی در این سمپوزیوم خبر داد و افزود: از جمله این کارگاه ها می توان به کارگاه معرفی و جراحی زنده ایمپلنت دیجیتال اشاره کرد که طی آن مجموعه ای از موضوعات مرتبط با تکنیک های روز جهان به شرکت کنندگان در این کنگره ارائه خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا