خودرویی با سرعت مافوق صوت

سال‌ها از زمانی که انسان توانسته است به واسط صنایع هوا و فضا از مرزهای سرعت صوت عبور کند گذشته است. بااین‌وجود این سرعت همچنان برای آسمان‌ها محفوظ باقی‌مانده بود. حال دانشمندان  موفق شده‌اند تا برای نخستین بار یک خودرو را بر روی زمین به سرعتی فراتر از سرعت صوت برسانند.

این خودرو که به یک موتور جت مجهز است، به‌تازگی توانسته است تا در روز جمعه و در یک آزمایش میدانی در نیو کوای، عملکرد بسیار مناسبی را از خود برجای بگذارد. البته این آزمون به معنای دستیابی کامل به هدف حرکت با سرعت فراصوت نیست بلکه تنها موتور این خودرو مورد آزمایش قرار گرفته است.

این موتور که در هنگام فعال شدن خود شعله‌هایی نارنجی‌رنگ را ایجاد می‌کند، قرار است تا بتواند تا پایان ماه آینده آزمایش‌هایی را با سرعت نسبتا پایین 320 کیلومتر در ساعت تجربه کند. اندی گرین به‌عنوان یکی از مسئولان این پروژه معتقد است که اعتماد فراوانی درزمینهٔ موفقیت این طرح وجود دارد.

تیم طراح این خودرو معتقدند که موتور جت رولز رویس EJ200 ممکن است با مشکلاتی در مرحله عملیاتی شدن این پروژه روبرو شود زیرا نشستن در یک خودرو به‌هیچ‌عنوان شباهتی به راندن یک هواپیما نخواهد داشت. بااین‌وجود اندی گرین در آزمایش انجام‌شده به اتاقک خودرو واردشده توانست تا عملکرد مطلوبی را از این موتور دریافت کند.

این آزمایش از این نظر حائز اهمیت بود که بر اساس آن ثابت شد که سیستم الکتریکی، کامپیوترها و نرم‌افزارهای این خودرو نیز به‌خوبی کار می‌کنند. گرین دراین‌باره می‌گوید: «این خودرو رسما به جلو پرتاب شد. به‌این‌ترتیب جلو رفتن در مسیر این پروژه برای ما بسیار امیدوارکننده خواهد بود. ما در شرایط فعلی می‌دانیم که این موتور به علت قرار گرفتن بر روی یک خودرو با محدودیت روبرو نیست.»

شایان‌ذکر است که آزمایش‌های برنامه‌ریزی‌شده برای ماه اکتبر می‌توانند بسیار حیاتی باشند زیرا در صورت موفقیت آن‌ها شاهد این خواهیم بود که در سال 2018، این خودرو برای شکستن رکورد سرعت زمینی مورداستفاده قرار بگیرد. این خودرو که بلاد هاند SSC (Bloodhound SSC) نام گرفته است، قرار است تا در آفریقای جنوبی نیز مورد آزمایش قرار بگیرد و البته در این راه قرار است تا از موتور جت و موتور موشک بهره‌مند گردد.

رکورد فعلی سرعت در جهان برابر با 1228 کیلومتر بر ساعت است و هدف اولیه این خودرو ارتقا دادن این رکورد به 1288 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است. هدف نهایی تعیین شده برای این پروژه نیز عبور از دیواره صوتی و رسیدن به سرعت 1610 کیلومتر بر ساعت است.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا