انرژی پاک همانند اینترنت انقلاب به پا می‌کند!

گروه سرمایه‌گذاری Breakthrough Energy Ventures یا اختصاراً BEV به دنبال ساخت شرکت‌هایی است که در صدد رساندن انرژی پاک، مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد به سراسر دنیا هستند.

این شرکت مادر اعلام کرده است: «هدف نهایی ما کمک به مردم برای رهایی از فقر، ترویج استقلال انرژی، کاهش آلودگی و جلوگیری از تأثیرات بد تغییرات آب و هوایی است»

ایده این شرکت در واقع سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی است که به کارآفرینان کمک می‌کند فناوری‌های بدون آلودگی خود را از آزمایشگاه‌ها خارج کرده و وارد بازار کنند. این قسمتی از سخنان بیل گیتس بود که در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است.

از همان روزهای ابتدایی تأسیس BEV می‌دانستیم که نوآوری‌های حوزه انرژی به تحقیقات آزمایشگاهی دولتی وابسته است. ارتباط حیاتی بین شرکت‌های خصوصی و تحقیقات عمومی چیزی است که از تجربه خودم، یعنی مایکروسافت، با آن آشنا هستم.

این نوآوری‌ها می‌تواند درست مانند اینترنت انقلابی در تکنولوژی به پا کند. می‌دانیم اینترنت برای استراتژی‌های تجاری تمام شرکت‌های فناوری امروزی، مثل مایکروسافت اهمیت دارد. امروز اینترنت را در اختیار داریم چون آژانس اداره دفاعی DARPA آمریکا آن را برای تحقیقات پیشگامانه روی شبکه‌های کامپیوتری به وجود آورد. هیچ کسب و کاری در تاریخ موفق به اجرای پروژه‌ای با این وسعت نشده است.

صنعت انرژی پاک هم همین وضع را دارد. شرکت‌های خصوصی به تحقیقات عمومی وابسته‌اند. در ایالات متحده آمریکا، هزینه اکثر تحقیقات مربوط به انرژی پاک توسط وزارت انرژی تأمین می‌شود که در سراسر آمریکا از علوم پایه در آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌ها حمایت می‌کند.

این وزارت در سال ۲۰۰۸، ARPA-E را با هدف مشابه آنچه DARPA برای اینترنت در پیش گرفت، راه‌اندازی کرد و آن هم ایجاد زیرساختی برای بخش خصوصی بود تا بتواند رویکردهای جدیدی برای بی‌خطرسازی و جذب سرمایه‌گذارها به وجود آورد (نام ARPA-E از حروف اول واژه‌های عبارت Advanced Research Projects Agency–Energy به معنای سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته انرژی، گرفته شده است)

هدف این سازمان کاهش فاصله بین دانشمندان درون آزمایشگاه و کارآفرینان درون بازار است.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا