رفع اضطراب و افسردگی بیماران با «رایحه نعناع»

بیماری‌های قلبي عروقي از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در جهان و ایران هستند و تلفات ناشي از آن‌ها در حال افزايش است. بنا بر آمارها، بیماری‌های فوق به‌عنوان اولين علت مرگ‌ومیر در ايران شناخته می‌شوند.

در این رابطه، بررسي وضعيت سلامت عمومي بيماران مبتلابه سكته قلبي با توجه به افزايش روزافزون اين بيماري و اثرات آن بر شيوه زندگي بيمار و خانواده وي، اهميت بسياري دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در روند بهبودی این بیماران وجود دارد، افسردگی و اضطراب است.

افسردگي از عوامل مهم كاهش تبعيت از درمان است كه بر مشكلات طبي بیماران فوق می‌افزاید و سلامت آنان را به مخاطره انداخته و درنهایت باعث مرگ زودرس آنان می‌شود

افسردگي از عوامل مهم كاهش تبعيت از درمان است كه بر مشكلات طبي بیماران فوق می‌افزاید و سلامت آنان را به مخاطره انداخته و درنهایت باعث مرگ زودرس آنان می‌شود . .

تاكنون روش‌های غيردارويي متفاوتي به‌عنوان طب مكمل براي كاهش اضطراب و افسردگي در بیماری‌ها و شرايط مختلف بررسي شده است كه از آن جمله می‌توان به ماساژ درماني، تمرينات ورزشي، طب سوزني و فشاري، موسیقی‌درمانی و يوگا را نام برد.

ولی رایحه‌درمانی، که تكنيك استفاده از اسانس گياهان جهت سلامتي جسمي و رواني است، امروزه از اهمیت زیادی برخوردار شده است. يكي از گياهان دارويي كه از اسانس آن در رایحه‌درمانی استفاده می‌شود، نعناع است كه علاوه بر ايفاي نقش در كاهش اضطراب، می‌تواند باعث كاهش نبض، فشارخون و تنظيم ضربان قلب شود.

در مطالعه‌ای که توسط محققین دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهيد صدوقي یزد انجام شده، تأثیر استنشاق اسانس نعناع بر افسردگی و اضطراب بیماران سکته قلبی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این تحقیق که در شهر سیرجان انجام شده، 70 نفر از بیماران سکته قلبی مورد بررسی قرار گرفتند. معیارهای ورود به مطالعه شامل مواردی چون سن، مسجل بودن تشخيص سكته قلبي بر اساس تشخيص پزشك متخصص، ابتلا به سكته قلبي براي بار اول، عدم احيا قلبي ريوي در بدو ورود به اورژانس، نداشتن سابقه رينيت آلرژيك، اگزما يا مشكلات تنفسي شناخته‌شده مثل آسم، عدم وجود اختلال بويايي، عدم حساسيت به بوي نعناع، نداشتن اختلال طبي يا مسري كنترل نشده، آگاه بودن به زمان و مكان و اشخاص، عدم ابتلا به بيماري رواني شناخته‌شده، ثبات علائم حياتي و نداشتن درد در زمان مصاحبه بود.

روش مداخله نیز به این صورت بود که برای گروه آزمایش، از پدهای آغشته شده به 0.2 سی‌سی اسانس نعناع استفاده شد. ولی برای گروه کنترل، پدها آغشته به محلول نمک بود.

یافته‌های این پژوهش نشان داد که رایحه‌درمانی با اسانس نعناع سبب كاهش معنی‌دار افسردگي و اضطراب در بيماران سكته قلبي می‌شود.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، رایحه‌درمانی يك روش غیرتهاجمی، بی‌خطر، آسان و سريع برای رهایی بیماران از افسردگی و اضطراب است و به‌خوبی نیز توسط بيماران پذيرفته می‌شود.

گفتنی است وقوع سكته قلبي به‌عنوان استرس عمده، ريسك بروز علائم اضطراب و افسردگي را در بيماران، چند برابر افزايش می‌دهد.

یافته‌های جالب این مطالعه پژوهشی، در فصل‌نامه «گیاهان دارویی» وابسته به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: واعظی، ع. و همکاران. 1396. بررسی تأثیر استنشاق اسانس نعناع بر میزان افسردگی و اضطراب بیماران سکته قلبی در بخش مراقبت ویژه قلبی بیمارستان‌های شهر سیرجان. فصلنامه گياهان دارويي 16(2): 62-55.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا