زیان 360 میلیارد دلاری آمریکا از تغییر اقلیم

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد، پیامدهای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی در دهه میلادی پیش‌رو دستکم سالانه ۳۶۰ میلیارد به اقتصاد آمریکا ضرر خواهد زد. این پژوهش توسط صندوق جهانی اکولوژی انجام و نتایج آن منتشر شده و در آن به پیامدهای مخرب ناشی از گرمایش زمین برای اقتصاد آمریکا پرداخته شده است.

 

نکته جالب توجه در این پژوهش این است که نشان می‌دهد، برخلاف ادعای ترامپ ادامه استفاده از انرژی‌های فسیلی برای آمریکا به صرفه نیست و هزینه گزافی برای رشد اقتصادی این کشور خواهد داشت.  بر این اساس زیان ناشی از تغییرات آب‌وهوایی در حال حاضر حدود ۴۰ درصد رشد اقتصادی آمریکا را می‌بلعد. صندوق جهانی اکولوژی پیش‌بینی کرده است که این رقم در دهه میلادی پیش‌رو به سالانه ۳۶۰ میلیارد دلار، معادل ۵۵ درصد رشد اقتصادی آمریکا خواهد رسید.

 

خسارات ناشی از موج‌های پایدار ‌گرما، طوفان‌های سهمگین، آتش‌سوزی جنگل‌ها و دوره‌های خشک‌سالی در سال جاری ۲۴۰ میلیارد دلار بوده است. این رقم بدون در نظر گرفتن هزینه‌ طوفان‌های مخرب "هاروی" و "ایرما" و خسارت کشاورزان آمریکایی در سال جاری میلادی است که هنوز محاسبه نشد‌ه‌اند.

 

نکته دیگراین است که پژوهشگران صندوق جهانی اکولوژی تصریح کرده‌اند که طوفان و خشک‌سالی و آتش‌سوزی‌جنگل‌ها هرچند پدیده‌های جدیدی نیستند اما تعداد و شدت آنها با گرم‌تر شدن زمین بیشتر شده است. این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا و شمار قابل‌توجهی از سیاستمداران پرنفوذ حزب جمهوری‌خواه  علی‌رغم همه مصادیق و شواهد علمی، مخالف پیمان تغییرات اقلیمی هستند و برخی از آنها حتی گرمایش زمین و تغییرات آب‌و‌هوایی را انکار می‌کنند.

 

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا خردادماه هروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس را اعلام کرد، اما اخیرا گزارش‌هایی از تمایل این کشور به ماندن در این پیمان منتشر شده است.

با این حال نباید انتظار داشت این پژوهش تاثیر زیادی رو تصمیم سیاست‌مدارانتی بگذارد که قبلا نشان داده‌اند، منافع شخصی برایشان مهم‌تر از نتایج پژوهش‌های علمی است.

اخیرا نتایج یک پژوهش دیگر از روسایی اقلیمی وزیر امورخارجه آمریکا به عنوان رییس هیات مدیره و سهامدار عمده شرکا نفتی اکسون موبیل پرده برداشت و نشان داد، مقامات این شرکت حداقل چند دهه است از دلایل و نتایج تغییر اقلیم آگاه هستند. بنابراین به نظر می‌رسد، انکار مقامات آمریکایی بیشتر از آن‌که ناشی از عدم باور قلبی باشد، راهی است برای تامین منافع شرکت‌های نفتی و در این راه منافع ملی خودشان را هم قربانی می‌کنند.

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا