حفاظت از پلنگ برفی با دوربین مادون قرمز

تیمی از  پژوهشگران و جانور شناسان چینی به سرپرستی گائو یا یوئی (Gao Yayue) در حال انجام عملیاتی ویژه در کوهستان چی لیان (Qilian Mountain) که یک منطقه حفاظت شده دولتی در کشور چین محسوب می شود هستند که هدف اصلی آن نصب دوربین های ویژه مادون قرمز جهت مطالعه و بررسی پلنگ های برفی موجود در این کوهستان است.

در این طرح، بهترین محل های قرارگیری دوربین های فوق شناسائی و عملیات نصب آن ها انجام می شود. کوهستان چی لیان در شمال شرقی چین واقع شده و یکی از مهمترین زیستگاه های پلنگ برفی که از جمله نادرترین گربه سانان بوده و نسل وی در معرض انقراض است محسوب می شود. این عملیات از تابستان گذشته و ماه ژوئن آغاز شده و همچنان ادامه دارد. طی پروژه فوق الذکر تا کنون بیش از یک صد و پنجاه و چهار دوربین ویژه تصویربرداری با امواج مادون قرمز در بخش های مختلف این منطقه حفاظت شده نصب شده است که به کمک این دوربین ها تا کنون 40 تصویر از پلنگ های برفی ثبت شده است. این طرح قرار است تا بهار سال آینده ادامه یافته و به این ترتیب پژوهشگران می توانند اطلاعات ارزشمندی از نحوه زندگی و رفتار پلنگ برفی به دست آورند. از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی می توان به ژانگ یو (Zhang Yu) پژوهشگر دوره دکترا در آکادمی جنگلداری چین اشاره کرد.

پلنگ برفی که با نام اونس ounce نیز شناخته می شود، گونه ای منحصر به فرد از گربه سانان موبلند محسوب می شود که در کوهستان های آسیای مرکزی زندگی می کند. این گونه جانوری در خطر انقراض قرار داشته و بر اساس آمار های رسمی تخمین زده می شود که در حال حاضر تعداد 3 هزار و 500 تا حداکثر 7 هزار قلاده از این نوع گربه سان در دنیا وجود داشته باشد. این موضوع سبب شده است تا نام این گونه جانوری در فهرست قرمز سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت IUCN (International Union for Conservation of Nature)  قرار گرفته و دولت کشورهای آسیای مرکزی و به طور خاص چین و روسیه در تلاش هستند تا از انقراض این جانور بومی آسیای مرکزی جلوگیری کند .

منبع: xinhuanet