هرکه آگه تر بود جانش قوی است

نیاز به دانش و اطلاعات، از جمله حقوق مسلم انسان است که به ترویج کرامت انسانی، ساختن جوامع معرفتی و دانشی، تسهیل در تصمیم گیری های آگاهانه با استفاده از اطلاعات صحیح، کمک می کند.

دسترسی جهانی به اطلاعات

یونسکو در تاریخ 17 نوامبر 2015، با تصویب قطعنامه 38 C/70، تاریخ 28 سپتامبر را به عنوان روز بین المللی برای دسترسی جهانی به اطلاعات (International Day for Universal Access to Information) تعیین کرد.

این روز به نام روز دسترسی به اطلاعات (Access to Information Day) نیز شناخته می شود. از اهداف این نامگذاری، تضمین دسترسی عمومی به اطلاعات، شفاف سازی در زمینه ارائه اطلاعات، با نگاه به اهداف توسعه پایدار (SDG) عنوان شده است.

(تصویر: unesco)

نخستین مراسم رسمی روز دسترسی به اطلاعات در 28 سپتامبر 2016 برگزار گردید. یونسکو امیدوار است که روز بین‌المللی برای دسترسی جهانی به اطلاعات (IDUAI)، زمینه‌ساز توسعه سیاست‌هایی برای تنوع فرهنگی و چندزبانگی در فضای مجازی بوده و تضمین‌کننده فعالیت‌های یکپارچه زنان و مردان دارای معلولیت باشد.

 در دنیای درحال جهانی شدن، دسترسی به اطلاعات برای ایجاد جوامع دانشی پایدار، حیاتی است. تأکید بر نقش کلیدی دسترسی به اطلاعات در پیشبرد اهداف توسعه پایدار، پیام روز بین المللی برای دسترسی به اطلاعات است.

راه اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

دكتر حسین انتظامی، معاون سابق امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، چندی قبل از راه ‌اندازی سامانه اینترنتی به منظور استفاده تمامی شهروندان برای دسترسی به اطلاعات خبر داد.

هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می ‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه foia.iran.gov.ir  و ایجاد حساب کاربری ثبت کند.

دستگاه‌های مشمول قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باید نسبت به پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان و اتصال سریع تر به سامانه یکپارچه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اقدام کنند.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانیrighttoknowday / irunesco / unesco

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا