با رهبر بزرگترین عملیات پاکسازی جهان آشنا شوید

او یکی از وکلای دادگاه عالی این کشور است و با کمک گرفتن از 1000 داوطلب توانست بزرگترین عملیات پاکسازی زباله جهان را رهبری کند. افروزشاه و همراهنش این عملیات پاکسازی را در طی 21 ماه و با جمع آوری 7 هزار تن زباله از این ساحل انجام دادند، از نظر UNDP برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد بزرگترین عملیات جمع‌آوری زباله در جهان است.

او می‌گوید هدفش از این کار این بوده که به صورت واقعی به مردم نشان بدهد زباله چقدر میتواند معضل بزرگی باشد و علاوه بر آلودن هوا و آب و خاک، چهره زشتی به محل زندگی مردم بدهد.

او ابتدا کارش را با تعداد کمی از مردم آغاز کرد، اما ادامه دادن و استمرار باعث شد سرانجام تعداد زیادی از مردم وچهره‌های سرشناس برای این‌کار سر برسند و کار پاکسازی با سرعت بیشتری ادامه یابد. با این حال همان‌طور که گفته شد، به دلیل انبوه زباله‌ها در این منطقه کار تقریبا نزدیک به دو سال طول کشید.

افروز شاه بدلیل فعالیت موثرش در پاکسازی یکی از آلوده ترین سواحل جهان و پیگیری مستمر و راهبری تیمی منسجم در سال گذشته از طرف برنامه محیط زیست ملل متحد ، به کسب عنوان قهرمانی زمین نائل شد.

او حالا قول داده است که برای پاکسازی 19 ساحل آلوده دیگر در شهر بمبئی هم اقدام کند. معضل زباله‌های رها شده در هند و شهرهای ساحلی این کشور یکی از بزرگترین معضلات محیط‌زیستی این کشور است. این اقدام باعث شد تا ناندرا مودی نخست وزیر این کشور دستور ایجاد سیستم جمع‌آوری و تفکیک زباله را بدهد.

این موضوع را می‌توان مهم‌ترین دست‌آورد این برنامه پاکسازی دانست، چون در غیر اینصورت وبدون ایجاد آگاهی عمومی وتغییر بنیادین در وضعیت پاکسازی کار عبثی است. این کار از این جهت بی معنی است که شما زباله‌هایی را جمع می‌کنید و دیگران دوباره می‌ریزند.

از نظر برنامه محیط‌زیست سازمان ملل برنامه‌های جمع‌آوری زباله تنها در صورتی موثر هستند که منجر به تغییر بنیادین در وضعیت مدیریت پسماند منطقه و ایجاد حساسیت و آگاهی در مردم شوند، در غیر این صورت تنها تاثیری مقطعی و کوتاه مدت خواهند داشت.

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا