تولید آزمایشگاهی واکسن آلزایمر طی 6 ماه‌ آینده

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،عضو هیات علمی گروه عصب پژوهشگاه رویان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود واکسن آلزایمر را طی 6 ماه آینده حداقل در فاز آزمایشگاهی تولید کنیم، گفت: متوجه شدیم در بیماری‌های چشمی که شبکیه عصبی چشم آسیب می‌بیند و در دیابت و اختلال دوقطبی، عامل سمی تشکیل می‌شود.

عضو هیات علمی گروه عصب پژوهشگاه رویان افزود: قرار بود این پروژه خیلی وقت پیش به نتیجه برسد، اما در ایران شرایط کاری و آزمایشگاهی متفاوت است؛ از این رو پیش‌بینی می‌شود این واکسن را طی 6 ماه آینده حداقل در فاز آزمایشگاهی تولید کنیم.

وی در توضیح "عامل سمی" اظهار کرد: عامل سمی شرط لازم و کافی برای مرگ سلول‌های عصبی است. درواقع این عامل که به شدت سمی است، فرم خاصی از پروتئین تاو بوده که در زمان تشکیل منجر به مرگ سلول‌های عصبی می‌شود.

شاه‌پسند افزود: این پروتئین ممکن است تحت شرایط استرس مختلف همچون استرس روانی، استرس ناشی از کمبود اکسیژن، استرس ناشی از آلودگی هوا، استرس ناشی از کمبود مواد غذایی، استرس ناشی از کمبود گلوکز (در دیابت القا می‌شود)، استرس ناشی از کمبود خون‌رسانی (معمولا درسکته مغزی القا می‌شود) و غیره ایجاد شود.

عضو هیات علمی گروه عصب پژوهشگاه رویان با بیان اینکه در صورت مهار این عامل، مرگ سلول‌های عصبی هم متوقف می‌شود، گفت: این عامل را در آلزایمر پیدا کردیم که می‌توان عامل سمی را خنثی کرده تا دیگر مرگ سلول‌ها رخ ندهد.

وی تصریح کرد: البته در بیماری‌های مختلف عصبی در حال جستجوی همین عامل هستیم و متوجه شدیم در بیماری‌های چشمی که شبکیه عصبی چشم آسیب می‌بیند و در دیابت و اختلال دوقطبی، این عامل تشکیل می‌شود. در بیماری‌های دیگر همچون بیماری پارکینسون نیز در حال جستجو هستیم.

شاه‌پسند تاکید کرد: در صورت مسجل شدن تشکیل این عامل در بیماری‌های دیگر غیر از آلزایمر، واکسن آلزایمر در آن بیماری‌ها نیز قابل استفاده خواهد بود؛ زیرا جلوی مرگ سلول‌های عصبی را خواهد گرفت.