شتاب‌دهنده‌ها راه را برای سفرهای فضایی طولانی باز می‌کنند

یکی از چالش‌های پیش روی انسان برای سفرهای آینده فضایی و به‌خصوص زمانی که قصد اقامتی طولانی در راه مقاصد میان‌سیاره‌ای یا اقامتی طولانی بر سطح اجرامی مانند ماه یا مریخ را داشته باشد، مواجهه با مسئله تابش‌ها و ذرات پرانرژی است. ما روی زمین به لطف جو سیاره خود تحت محافظت دائم در مقابل ذرات پرانرژی هستیم که در فضا از سوی منابع مختلف ازجمله بادهای خورشید حضور دارند. بدن ما و زیست‌شناسی آن در زیر چتر محافظ جو زمین توسعه‌یافته است.

تحقیق درباره تأثیرات مواجه طولانی‌مدت در برابر این تابش‌ها و روش‌های محافظت بدن در برابر آن‌یکی از مهم‌ترین بخش‌های پازل سفرهای طولانی فضایی به شمار می‌رود.

حالا آژانس فضایی اروپا (ESA) برنامه تازه‌ای را در زمینه بررسی تأثیر تابش‌های پرانرژی و روش‌های محافظت فضانوردان در برابر آن معرفی کرده است. این آژانس با پنج شتاب‌دهنده ذرات اروپایی پروژه مشترکی را در این زمینه آغاز کرده که به محققان فرصت بررسی‌های دقیق‌تر در این موضوع را می‌دهد.

اصلی‌ترین نوع پوشش‌هایی که برای مقابله با این تشعشات در نظر گرفته می‌شود استفاده از پوشش‌های سربی، میدان‌های مغناطیسی یا آب است اما این روش‌ها به‌خصوص برای مقیاس‌های بزرگ و سفرهای طولانی فضایی ناکارآمد هستند.

حالا دانشمندان امیدوارند با کمک فرصتی که شتاب‌دهنده‌های اروپایی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند بتوانند بررسی دقیق‌تری از نحوه تأثیر این تشعشات بر بدن و از سوی دیگر آزمایش راه‌های محافظت فضانوردان در برابر آن انجام دهند. زمانی که این تشعشعات پرانرژی با بدن برخورد می‌کنند می‌توانند باعث تغییرات بنیادی در سلول‌ها و بافت‌ها شده و با آسیب رساندن به آن بازه وسیعی از تأثیرات از انواع سرطان‌ها گرفته تا تجزیه سلولی را به همراه بیاورند.

پوریا ناظمی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا