تلاش شوروی برای ایجاد یک دریاچه با انفجار اتمی + تصاویر

این آزمایش هسته ای که چاگان (Chagan) نامیده می شود، در ژانویه 1965 در سایت آزمایش هسته ای Semipalatinsk در قزاقستان انجام شد. هدف از انجام این آزمایش، ایجاد دریاچه ها و کانال های مصنوعی با استفاده از انفجارهای هسته ای بود.

این آزمایش بخشی از برنامه انفجار های هسته ای برای اقتصاد ملی (Nuclear Explosions for the National Economy) با هدف یافتن دلایل صلح آمیز و اقتصادی برای انجام آزمایش های هسته ای بود.

منطقه انفجار، بستر رودخانه خشکی از رودخانه چاگان در همان حوالی بود. شوروی سابق امیدوار بود که بتواند با این انفجار، دریاچه تازه ای را ایجاد کند.

(تصویر: Getty Images)

بمب هایی که در این منطقه منفجر شدند، معادل 140 کیلوتن TNT بودند. پس از انفجار، دریاچه ای به عرض 408 متر و عمق 100 متر ایجاد شد. دهانه ایجاد شده، آب بندی را به رودخانه چاگان ایجاد کرد؛ کانالی از دهانه دریاچه به رودخانه حفر شد که برای سرازیر کردن آب استفاده می شد.

در تصاویر این انفجار، شکل گیری یک ابر قارچی شکل برفرار منطقه و پاشیده شدن خرده سنگ ها به هوا دیده می شوند. در اثر انفجار، علاوه بر ورود حجم زیادی از گرد و غبار به جو زمین، زمین شناسی محلی نیز دستخوش تغییر شده و سنگ های شیشه ای بدلیل قرار گرفتن در معرض دمای بالا (ناشی از انفجار) ایجاد شدند.

انفجار در عین حال باعث ایجاد بقایای شیشه ای از بمب اتمی شد. این بقایای شیشه ای به علت ذرات کوارتز ذوب شده در کنار سایر مواد معدنی شکل گرفته و در سراسر بخش های دریاچه قابل مشاهده بودند.

این دریاچه اکنون دریاچه اتمی (Atomic Lake) نامیده می شود، چراکه فعالیت رادیواکتیوی آن همچنان ادامه دارد. مطالعه ای درخصوص میزان خطرناک بودن دریاچه درحال انجام است. باوجود رشد چمن در اطراف دریاچه، این منطقه تقریبا متروک و ویران بوده و میزان سطوح پرتوهای رادیواکتیو در دریاچه 100 برابر مقادیر مجاز در آب آشامیدنی است.

منبع: forbes