احیای دریاچه ارومیه؛ مرثیه‌ای بر یک رویا

دریاچه ارومیه یکی از موضوعات مهم محیط‌زیستی بود که در زمان انتخابات بر سر آن بحث‌های گسترده‌ای درگرفت. از یک سودولت و سازمان محیط‌زیست مدعی بودند که دریاچه ارومیه از خطر جسته و با موفقیت احیا شده و در سوی دیگر مخالفان از مناسب نبودن حال دریاچه ارومیه روایت می‌کردند.

در همان زمان هم کارشناسان بسیاری صرف نظر از دعواهای سیاسی گفتند که دولت درباره عملکردش در باره احیای دریاچه ارومیه اغراق می‌کند و اگر موفقیتی بوده صرفا در تثبیت وضعیت دریاچه حاصل شده وهنوز تا احیای آن فرصت زیادی باقی مانده است. با این حال حالا مشخص شده است که همان فاز تثبیت هم بر باد رفته است و دریاچه دوباره به روزهای بدش بازگشته است. مسعود باقرزاده کریمی مدیر دفتر تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست دلیل وضعیت بدی فعلی را در دوموضوع می‌داند؛ یکی عدم تخصیص اعتبارات از سوی دولت به طوری که به گفته او در خوشبینانه‌ترین حالت در 3 سال گذشته تنها 30 درصد اعتبارات تصویب شده به احیای دریاچه اختصاص داده شده است.

از سوی دیگر کاهش 34 درصدی بارش در سال آبی 96 در حوزه آبریز دریاچه ارومیه از دلایل دیگر کاهش چشمگیر آب است. در حقیقت این دلیل دوم نشان می‌دهد، بارش‌های مناسب سال 95 دلیل مهم پرآبی دریاچه بوده و همان‌طور که باقرزاده کریمی گفته پولی برای احیا نرسیده است.

 «سرگیئی ریازانسکی» فضانورد روی با انتشار این عمس در اینستاگرامش از خشک شدن ۷۰‎٪ دریاچه خبر داد.

این موضوعی است که پیش از این در اواخر سال گذشته مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و گو با روزنامه ایران از آن سخن گفته  ونسبت به خشک شدن کامل دریاچه هشدار داده بود:«  اگر وضعیت به همین شکل پیش برود دریاچه ارومیه تابستان سال آینده با بحران خشکیدگی کامل مواجه می‌شود چون بیشتر طرح‌های احیای دریاچه به دلیل بی‌پولی متوقف شده است و بیش از 17 ماه است که ریالی برای احیای دریاچه تخصیص نیافته است». این اتفاقات حالا دارد مطابق پیش‌بینی‌ها رخ می‌دهد و دولت به اصطلاح محیط زیستی احیا را به فراموشی سپرد.

عیسی کلانتری دبیر ستاد احیا هم با تایید این مطالب گفته بود در سال 95 تنها 35 درصد بودجه‌ها پرداخت شده است. این در حالی است مه با انتقال کلانتری و تجریشی به سازمان حفاظت محیط‌‌زیست اصلا تکلیف ستاد احیا مشخص نیست. آنچه مشخص است، این است که دولت بودجه لازم برای احیا را فراهم نکرده و صرفا به اجرای نمایش حول محور دریاچه پرداخته و حتی طرح موسوم به نکاشت برای فراهم کردن آب برای دریاچه هم به فرموشی سپرده شده است.

یک موضوع دیگر هم به تعویق افتادن انتقال آب روز زاب بوده است که علی‌رغم انتقادات بسیار تنها روزنه امید احیا بود و آن هم به دلیل اختصاص نیافتن پول با تعویق روبرو شده است.

با این حال تعدادی از کارشناسان به نحوه هزینه کرد همین بودجه اختصاص یافته توسط ستاد احیا هم اعتراض دارند و آن را نامناسب می‌دانند،با این حال آن‌چه مشخص است، این است که پولی برای احیا پرداخت نشده و دریاچه دوباره وارد بحران شده و حالا به گفته کارشناسان ارومیه فقط 10 درصد آب دارد.

گزارش: علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا