تجاری‌سازی نوعی نانواسفنج برای ذخیره‌سازی گاز

نومات تکنولوژیز (NuMat Technologies) یکی از شرکت‌های انشعاب‌یافته از دانشگاه نورث‌وسترن است که در حوزه فناوری‌ نانو فعالیت می‌کند.این شرکت اخیراً قرارداد همکاری با شرکت ورسام متریالز (Versum Materials) را به امضاء رسانده است. ورسام یکی از شرکت‌های تولیدکننده در صنعت نیمه‌هادی است که قرار است سیلندرهای ذخیره گاز برای استفاده در کارخانه‌های تولید تراشه را از شرکت نومات خریداری کند. نومات محصولات خود را به کره‌جنوبی ارسال خواهد کرد؛ جایی که این سیلندرها با گازهای ویژه‌ای پر و برای مشتریان صنعت نیمه‌هادی ارسال خواهند شد.

نومات چهار سال قبل تأسیس شد تا دستاوردی را تجاری‌سازی کند که توسط محققان دانشگاه نورث‌وسترن ارائه شده بود. فناوری این شرکت، اسفنجی است که دارای حفره‌های بسیار کوچک برای ذخیره‌سازی گاز بوده و می‌توان به شکل اقتصادی‌تری نسبت به روش‌های رایج گاز را در این اسنفج‌ها ذخیره یا جداسازی کرد. نکته جالب توجه در این پروژه آن است که روش مورد استفاده به‌گونه‌ای است که اسفنج می‌تواند به‌صورت خودآرا تشکیل شود.
این اسفنج را می‌توان از مواد مختلف تولید کرد که جنس ماده مورد استفاده در نوع گاز ذخیره‌سازی شده نقش مهمی دارد.
شرکت نومات اخیراً توجه زیادی به برنامه‌های کسب و کار مختلف معطوف کرده است. این شرکت از محیط دانشگاه به یک آزمایشگاه در پارک فناوری ایلینویز کوچ کرده است. ارائه یک فناوری جدید در کنار ایجاد یک بازار جدید به‌صورت هم‌زمان کار بسیار دشواری است. نومات تلاش دارد تا محصولات را خودش نسازد، بلکه با شرکت‌های مختلف وارد مذاکره شده تا تولید محصول را برون‌سپاری کند. البته در حال حاضر این راهبرد به کار گرفته نشده و شرکت نومات اقدام به تولید مخازن ذخیره گاز کرده است.
این شرکت برای تولید یک محصول ابتدا اقدام به شبیه‌سازی محصول کرده و بعد از انجام کارهای نرم‌افزاری، نمونه اولیه را تولید می‌کند. مسئولان این شرکت معتقداند که این اولین باری است که این کلاس از فناوری تجاری‌سازی می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا