ژن درمانی جدید برای درمان ام‌اس در موش‌ها

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، محققان با آزمایش این روش درمانی جدید بر روی موش‌ها دریافتند که با استفاده از این روش می‌توان تمام علائم این بیماری را به طور کامل در موش‌هایی که از این بیماری رنج می‌برند معکوس کرد.

"ام‌اس" یا "تصلب بافت چندگانه" (Encephalomyelitis disseminata یا Multiple sclerosis) که با نام اختصاری ام‌اس یا MS شناخته می‌شود، یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند.

این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند می‌تواند اختلال ایجاد می‌کند و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌های زیاد جسمی مانند اختلال در بینایی،تکلم و توانایی حرکتی شود. این درمان جدید با سلطه بر سلول‌های تی که بیش از حد واکنش نشان داده و به میلین حمله می‌کنند کار می‌کند.

محققان یک ژن خاصی که سوار بر یک ویروس بی ضرر است را به کبد موش‌ها ارائه کرده و در آنجا آن ژن برای پروتئینی به نام " میلین الیگودندروسیت گلیکوپروتئین"(myelin oligodendrocyte glycoprotein)  کدگذاری می‌شود.

از آنجایی که کبد نقش کلیدی در تحریک تحمل ایمنی ایفا می‌کند، این پروتئین تولید سلول‌های تی را تشدید کرده و حمله سیستم ایمنی به بدن را سرکوب می‌کند.

محققان با آزمایش این روش جدید بر روی موش‌های مبتلا به ام‌اس دریافتند که این روش درمانی می‌تواند تمامی علائم بیماری را در این حیوانات معکوس کرده و حتی با گذشت 7 ماه از انجام این آزمایش باز هم علائمی از این بیماری در موش‌ها دیده نشد.

در دور دیگری از آزمایشات مشخص شد که اگر این پروتئین با یک داروی به نام "راپامیسین"( rapamycin )ترکیب شود، درمان موثرتر خواهد بود. راپامیسین اغلب برای جلوگیری از رد اندام‌های پیوند شده در بدن بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.این پژوهش در مجله Molecular Therapy منتشر شده است.