بافت فرسوده، تهدید جان دانش‌آموزان

اما صرف نظر از این تفاوت‌های ظاهری و از افسانه‌هایی که در باره موفقیت ژاپنی‌ها در تولید برق از هرچیزی به ظنز در شبکه‌های اجتماعی در جریان است، نظام آموزشی این کشور یکی از موفق‌ترین سیستم‌های آموزشی در دنیا است. ژاپن این موفقیت را مدیون به کار گیری امکانات آموزشی روز و شیوه‌های تدریس جدید است.

علاوه بر این شیوه‌ها مسئله امنیت در کشور زلزله خیر ژاپن بسیار جدی گرفته می‌شود.مدارس این کشور در بهترین ومقاومترین ساختمان‌ها قرار دارند و هر فصل یک مانور جدی برای رفتار در حین زلزله در مدارس این کشور برگزار می‌شود.

این مانورهای تخلیه به صورت کاملا جدی بخشی از برنامه آموزشی مدارس در این کشور استو اگر بنا بر مقایسه باشد به دلیل استاندارد نبودن سیستم‌های گرمایشی در کشور ما هم باید مانور تخلیه آتش‌سوزی هم علاوه بر زلزله در مدارس به صورت جدی برگزار شود.

در مقابل در ایران بنابر تخمین‌های رسمی حدود 30 درصد مدارس فرسوده و قدیمی بوده و فاقد امکانات ایمنی و آموزشی مناسبی هستند. این درحالی است که سید محمد بطحایی روز یکشنبه در حاشیه آیین نواختن زنگ مدارس و شروع رسمی سال تحصیلی اظهارداشت: وضعیت مدارس شهر تهران بر خلاف تصور عمومی از بسیاری از استان های کشور بدتر است و این امر مشکلات زیادی را برای دانش آموزان این کلانشهر ایجاد می کند.بطوریکه 50 درصد مدارس و فضاهای آموزشی کلانشهر تهران فرسوده و نیازمند بازسازی است.

 یکی از معضلات اساسی که به بازسازی و مقام‌سازی مدارس به صورت ضربتی پرداخته نمی‌شود تا در یک یا دو سال به آن رسیدگی شود؛ کمبود بودجه است. آموزش و پرورش بودجه لازم و کافی برای حل این مسئله ندارد، از طرفی دولت هم با مشکل مالی مواجه است و نمی‌تواند این بودجه را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد. حقیقت این است که مدارسی که شرایط بحرانی دارند باید تخلیه و به مکان‌های ایمن منتقل شوند و آموزش و پرورش با اجاره مکان‌های ایمن باید سریع‌تر این مسئله را پیگیری کند تا محل ناایمن مقام‌سازی شود.

مطابق آمارها هفت میلیون متر مربع از فضای مدارس کشور کهنه و فرسوده بوده و برای بازسازی نیاز به بودجه کلان است. در میان استان های کشور، تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی دارای بیشترین مدارس تخریبی بوده و به شدت نیازمند مقاوم سازی هستند. از سوی دیگر در بسیاری از مناطق محروم همچون سیستان و بلوچستان و کرمان هنوز مدارس کپری برای درس دادن به دانش اموزان استفاده می‌شود.

با این حال مطابق برنامه ششم توسعه دولت باید تا پایان این برنامه سه میلیارد دلار در در جهت مقاوم سازی تخریب و بازسازی مدارس هزینه کند، که اتفاق خوب در ایمنی ساختن مدارس کشور است و این امید وجود دارد که تا پایان برنامه ششم، پایان نگرانی آموزش و پرورش و خانواده ها در مورد مدارس ناامن به پایان برسد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا