رهاسازی هوشمند دارو با نانوذرات ابریشم

به گزارش سیناپرس و به نقل از ستاد ویژه نانو فن‌آوری: در این تحقیق محققان برای درمان بیماری عفونت استخوانی اقدام به طراحی سیستم هوشمند رهاسازی دارو کردند. سامانه طراحی شده می تواند باعث کاهش میزان دوزهای تزریقی آنتی بیوتیک و در نتیجه کاهش اثرات جانبی این داروها شود.

این تحقیق از آن‌جایی اهمیت دارد که یکی از معضلات پیش روی بیماران دچار شکستگی، عفونت‌های استخوانی است. به عنوان مثال، شخص بیمار با شکستگی ساده استخوانی به بیمارستان مراجعه می‌کند و متأسفانه در اثر عوامل مختلف عفونی، به عفونت‌های استخوانی پیش رونده دچار خواهد شد. تداوم عفونت استخوانی می‌تواند باعث قطع عضو و یا در موارد بحرانی منجر به مرگ شخص بیمار شود. علاوه بر این مقاومت‌های آنتی‌بیوتیک در سال‌های اخیر و عفونت‌های بیمارستانی بر ابعاد این مشکل افزوده‌اند.

این تحقیق از آن‌جایی اهمیت دارد که یکی از معضلات پیش روی بیماران دچار شکستگی، عفونت‌های استخوانی است. به عنوان مثال، شخص بیمار با شکستگی ساده استخوانی به بیمارستان مراجعه می‌کند و متأسفانه در اثر عوامل مختلف عفونی، به عفونت‌های استخوانی پیش رونده دچار خواهد شد

 

دکتر مهدی فرخی، استادیار بخش بانک سلولی انستیتو پاستور ایرانو یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: «در این پروژه ما سعی کردیم سامانه رهاسازی داروی مناسبی بر پایه‌ی علم مهندسی بافت و نانو بیوتکنولوژی جهت درمان این بیماری رایج طراحی کنیم. خوشبختانه نتایج امیدوار کننده این پژوهش نشان داد که قرار دادن ساختار طراحی شده در استخوان عفونی موش‌های صحرایی، می‌تواند باعث از بین رفتن بخش اعظمی از عفونت باکتریایی شود».

برای طراحی این سامانه از پلیمر زیست سازگار و زیست تخریب پذیر ابریشم، نانو ذرات ابریشم و داربست مناسب استخوانی، برای کنترل رهاسازی آنتی بیوتیک‌های مؤثر علیه بیماری عفونت استخوانی استفاده شده است.

در حال حاضر مهم‌ترین روشی درمانی این عفونت‌ها برداشتن بخش‌های عفونی و تزریق طولانی مدت آنتی‌بیوتیک‌ها است که خود این تزریق باعث مشکلات بسیاری برای فرد می‌شود. اما این شیوه جدید نیاز به این تزریق طولانی مدت را از بین برده  و اگر در مراحل اولیه به کار گرفته شود، نیازی به برداشتن قیمت‌های عفونی نخواهد بود که عمل بسیار دردناکی است.

در حال حاضر مهم‌ترین روشی درمانی این عفونت‌ها برداشتن بخش‌های عفونی و تزریق طولانی مدت آنتی‌بیوتیک‌ها است که خود این تزریق باعث مشکلات بسیاری برای فرد می‌شود

به گفته‌ی فرخی، با توجه به گسترده بودن افراد مبتلا به عفونت‌های استخوانی در کشور، سامانه طراحی شده می‌تواند در درمان مبتلایان به این بیماری مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی از آنجایی که مواد اولیه سامانه طراحی شده و دانش تولید آن در کشور موجود است، هزینه‌ی تمام شده‌ی محصول پس از تجاری سازی بسیار ارزان تمام خواهد شد.

این طرح و شیوه درمانی آزمون‌های کنترلی بسیاری را پشت سر گذاشته است و در این آزمون‌ها که با روش‌های مختلفی انجام شده‌اند کارایی و نداشتن مشکلات جانبی‌اش به اثبات رسیده است.

این پژوهش حاصل تحقیقات دکتر مهدی فرخی– عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران- دکتر فاطمه متقی طلب- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران- و همکارانشان از دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و کشورهای پرتغال و آمریکاست. نتایج این کار در مجله‌ی Applied Materials & Interfaces با ضریب تأثیر ۷/۵ (جلد 9، سال 2017، صفحات 5128 تا 5138 ) به چاپ رسیده است.

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا