متخصص تغذیه و رژیم درمانی:اصلاح ژنتیک و تراریخته باهم فرق دارند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،سخنان این متخصص تغذیه به بحث طی روزهای اخیر مربوط است که در این مباحث بسیاری از سایت ها و فعالان در فضای مجازی بیانات گسترده ای درباره مضرات تراریخته مطرح کرده اند و محور بسیاری از این مباحث سخنان دکتر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در باره برنج ایرانی و محصولات تراریخته است.
دامنه این مباحث و اظهار نظرات در باره مضرات تراریخته به جایی کشید که 27استاد دانشگاه ومسئولان سابق و فعلی درباره محصولات تراریخته و سالم یا ناسالم بودن آن در دفتر کاری دکتر سعید جلیلی مناظره برگزار کردند.
بیوتکنولوژی یا فناوری زیستی که منجر به تولید محصولات تراریخته هم می شود دانش جدیدی است که مانند سایر علوم در حال هموار کردن مسیر خود در زندگی بشر است، اما موافقان و مخالفان زیادی از جمله به خاطر بحث سلامتی دارد، به طوری که جهان هم هنوز با این فناوری دست به عصا پیش می رود.
مقاوم بودن به آفات، بی نیازی به علف کُش ها و سموم شیمیایی، ارزان و مغذی بودن، از جمله توجیهات موافقان در حمایت از محصولات تراریخته است.
بیماری زا بودن، گران تر بودن محصول، مصرف چند برابری سموم و آفات، فقر غذایی و به طور کلی نرسیدن به یک اجماع علمی کلی در مورد سالم و یا ناسالم بودن این محصولات، برخی از دلایل عنوان شده از سوی مخالفان تراریخته ها است.
این گزارش دیدگاه های دکتر موسی صالحی متخصص تغذیه و رژیم درمانی که سال ها در کسوت عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تحقیقات گسترده ای در باره محصولات غذایی انجام داده درباره خوب و بد محصولات تراریخته جویا شده است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه اگر بدانیم محصولی تراریخته است نباید استفاده کنیم گفت:اما تا حالا مدعیان تراریخته شناسی هیچ آزمایش یا سندی که اثبات کند گندم ، ذرت ، سویای موجود در بازار ایران تراریخته است ارایه نکرده اند.
صالحی به تفاوت های اصلاح ژنتیک و تراریخته هم اشاره کرد و اظهار داشت : اصلاح ژنتیک در همه غلات و حبوبات انجام گرفته و مورد تایید همه مسئولان سلامت جهان و کشور ما است بنا بر این باید بپذیریم و بدانیم که اصلاح ژنتیک به معنای تراریخته و معادل آن نیست و اصلاح ژنتیک را با تراریخته نباید اشتباه بگیریم.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان یک مثال برای آنکه بدانید تراریخته چیست گفت: گوجه فرنگی که به اندازه هندوانه بزرگ شده است، تراریخته است اما هر گوجه فرنگی که با اصلاح ژنتیک در برابر آفات مقاومت کند یا آب بری کمتری داشته باشد تراریخته نیست.
صالحی در پاسخ به کسانی که از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اسناد معتبر در باره تراریخته نبودن برنج ایرانی خواسته بودند گفت : آیا حرف دکتر عیسی کلانتری که می گوید برنج ایرانی تراریخته نیست و ضرر ندارد باید مستند به مطالعات داخل کشور باشد ولی حرف کسانی که معتقدند برنج و گندم و ذرت ایران تراریخته و مضر است احتیاج به مطالعه ندارد؟
این متخصص تغذیه با طرح این پرسش که کسانی که ادعا می کنند برنج های ایران تراریخته است این سخن را بر اساس کدام مطالعه می گویند و بر آن پافشاری می کنند؟