سیستم حرارت مرکزی خانه چیست؟

سیستم حرارت مرکزی در دنیا از اهمیت خاص برخوردار است و برخلاف بسیاری از روش‌های دیگر تولید آب گرم این سیستم دارای ارزش‌های زیادی است و در حالی که پس از چندین سال پرفروغ در ایران با تهدید روش‌های نه‌چندان اقتصادی و خوش‌ظاهر  جدید قرار گرفته است، بااین‌وجود توانسته است با بازگشت سرمایه‌گذاری اولیه در کوتاه‌ترین زمان‌بر آن‌ها غلبه کند این طراحی منحصربه‌فرد دارای کاربردهای فراوانی در کشورهای اروپایی نیز است.
اولین روشی که برای تعیین آب گرم بهداشتی و گرمایش مطبوع به‌کاربرده شد. سیستم حرارت مرکزی بوده است به‌طوری‌که این سیستم از سال‌های دور تاکنون مورد تأیید تمام مهندسین خبره تأسیسات است. امروزه کشور زیبای ایران شاهد روش‌های زیادی برای تهیه آب گرم منازل مردم است. که باوجود تمام این سیستم‌ها, سیستم حرارت مرکزی هنوز هم مورد زبانزد اکثر متخصصین است.
بازار تأسیسات، رقابتی است که سالانه بسیاری از مهندسین را وادار به تفکر و تغییر در روش‌های معمول می‌کند. این سیستم در تمام این سال‌ها توانسته مزیت‌های قابل‌توجه خود را بر تمام روش‌های دیگر آشکار  سازد.
بازگشت هزینه با انتخاب بهینه  
از مزایای بی‌شمار این سیستم حرارت مرکزی می‌توان به کاهش هزینه‌های خانوار با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر واقعی کردن قیمت‌های حامل انرژی, استفاده از هوای گرم مطبوع بدون هرگونه خطر جانبی برای ساکنین منزل مسکونی ( در روش‌های دیگر از هوای داخل منزل برای ایجاد احتراق استفاده می‌شود" هر مترمکعب سوخت 10 تا 15 مترمکعب از هوای داخل منزل را مصرف می‌کند.
از سویی استفاده از سیستم حرارت مرکزی امکان استفاده فوری از گرمایش منزل حتی بعد از چندین روز مسافرت و خالی بودن محیط را فراهم می‌کند و با  تجهیزات استفاده‌شده در انرژی‌های طبیعی سازگار است.
محمدسعید مهرافزا مدیرعامل شرکت مهرافروز با اشاره به اهمیت سیستم حرارت مرکزی بیان کرد: انواع سیستم‌های حرارت مرکزی را می‌توان به چند دسته گوناگون ازجمله حرارت مرکزی با آب گرم، حرارت مرکزی با بخار، حرارت مرکزی با هوای گرم و حرارت مرکزی از نوع DX تقسیم کرد.
حرارت مرکزی با آب داغ
این فعال حوزه فناور گفت: این سیستم کاملاً مشابه سیستم حرارت مرکزی با آبگرم است، تنها با این تفاوت که فشار این سیستم از فشار جو بیشتر بوده و دمای آن تا ۲۰۴ درجه سانتی گراد می‌رسد.این سیستم در تأسیسات بزرگ مانند مراکز صنعتی کاربرد دارد.
حرارت مرکزی با بخار
مدیر عامل شرکت مهر افروز با اشاره به اینکه در این سیستم سیال ناقل بخار است گفت: حرارت در این سیستم نسبت به دو مورد قبلی بسیار بیشتر بوده و بازدهی آن در داخل یک کنوکتور حدود ۱۰۰۰ BTU است. این سیستم بیشتر در مناطق بسیار سرد، حرارت مرکزی منطقه‌ای، آسمان‌خراش‌ها، کارخانه‌ها بزرگ و تأسیسات برخی بیمارستان‌ها و رختشوی‌خانه‌ها کاربرد دارد.
حرارت مرکزی با هوای گرم
این فعال حوزه فناوری در بخش بهینه سازی مصرف انرژی این سیستم سیال را ناقل گرم هوا معرفی کرد و افزود: ایجاد هوای گرم ممکن است به‌طور مستقیم در دستگاهی مانند کوره هوای گرم و یا غیرمستقیم توسط آب گرم و یا بخار ارسالی از دیگ، از وسایلی مانند هواساز صورت بگیرد. گردش هوا در این سیستم نیز می‌تواند طبیعی یا اجباری (توسط فن) باشد.
حرارت مرکزی از نوع DX
وی در پایان اضافه کرد: سیستم‌های حرارت مرکزی آر نوع DX بر پایه سیکل تبرید تراکمی و مبردهایی مانند (R-134A , R-22 و …) کارکرده و توانایی گرمایش و سرمایش را در یک واحد مشترک و بدون نیاز به تجهیزات موتورخانه دارند. درواقع در این سیستم‌ها یک یونیت (واحد) در خارج از ساختمان (مانند پشت‌بام) نصب‌شده و با لوله‌کشی مبرد ، حرارت و برودت تولیدی در آن را به چندین یونیت داخلی که در قسمت‌های مختلف ساختمان نصب‌شده است، می‌رساند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا