شناسایی پیوندی جدید با ژن عامل بیماری تحلیل برنده مغز

این تحقیق بر واریاسیونی از ژن موسوم به ApoE4 متمرکز شده که خطر ابتلا به آلزایمر را تا 12 برابر افزایش می دهد. اما دانشمندان هنوز از چگونگی افزایش خطر توسط این ژن مطمئن نیستند.

مطالعات قبلی بر این واریاسیون و سطوح افزایش یافته پروتئین آمیلوئید بتا تمرکز داشت که مظنون اصلی ابتلا به آلزایمر است. اما محققان دانشگاه واشنگتن نشان داده اند که چگونگی تاثیرگذاری این واریاسیون بر پروتئین تائو می تواند دارای اهمیتی مشابه در چگونگی ایجاد آلزایمر باشد.

دیوید هولتزمان، مولف ارشد این تحقیق می گوید: با انباشته شدن پروتئین تائو، مغز شروع به تحلیل می کند. یافته های ما نشان داد که حضور ApoE باعث افزایش عملکرد سمی تائو می شود و اگر بتوان سطوح این ژن را کاهش داد، می توان فرآیند بیماری را متوقف کرد.

ژن ApoE  یا آپولیپوپروتئین E به حرکت کلسترول در بدن کمک می کند. در شرایط نادر برخی انسان ها بدون این ژن متولد می شوند که منجر به افزایش سطوح کلسترول و بیماری های مرتبط می شود.

محققان برای بررسی دقیقتر ارتباط ApoE با آلزایمر و سایر بیماری های مغزی، آزمایشاتی را بر روی موشهایی انجام دادند که واریاسیون های ApoE2، ApoE3 و ApoE4 به آنها تززریق شده بود. برخی موشها نیز بطور کلی فاقد این ژن بودند.

در زمان فقدان پروتئین های تولید شده ApoE توسط این ژنها و بویژه واریاسیون ApoE4، توده های متراکم پروتئین تائو دارای آسیب بسیار کمتری برای مغز بودند؛ از این رو، کاهش تاثیر این ژنها می تواند رویکرد نویدبخشی برای تحقیقات آینده در زمینه درمان باشد.

به نظر می رسد پروتئین ApoE4 مسئول فعالسازی سایر ژنهایی است که واکنش سیستم ایمنی بدن را در برابر تائو افزایش داده و در این مورد، به آسیب بیشتر منجر می شود.

محققان در تحقیقات دیگر، سلولهای ایمنی مغز موش را با ApoE4 و نورون های انسانی حاوی پروتئین تائو پرورش دادند. نتیجه این بود که واکنش التهابی سلولهای سیستم ایمنی بسیار شدید بود.

به گفته هولتزمان، احتمالا التهاب ناشی از واکنش سیستم ایمنی به ApoE4 باعث آسیب می شود. وی معتقد است که همه انواع ApoE و حتی ApoE2 در زمان انباشت تائو تا حدی آسیب زا هستند و بهترین راه حل، حذف همه آن ها از مغز است.

تحقیقات بعدی بر روی اجساد 79 بیمار صورت گرفت که در اثر تائوپاتی هایی غیر از آلزایمر مرده بودند. تائوپاتی به بیماری های مرتبط با انباشت توده های پروتئین تائو گفته می شود.

آن ها دریافتند که افرادی که در زمان مرگ دارای واریاسیون ApoE4 بودند، آسیب مغزی بیشتری نسبت به افراد فاقد آن داشتند.

بطور خلاصه، کاهش سطوح ApoE در مغز ممکن است فرآیند تحلیل نورونی را حتی زمانی که انباشت تائو یا پلاکهای آمیلوئید بتا آغاز شده، کاهش داده یا متوقف سازد. این دستاوردی بزرگ در مبارزه با این بیماری های چالش برانگیز است.

جزئیات این تحقیق در نشریه Nature منتشر شده است.

مترجم: سمانه سالاری