تبدیل دی‌اکسیدکربن به باتری‌های غول‌پیکر زیرزمینی

به گزارش ایسنا، دی‌اکسید کربن تولید شده از سوخت‌های فسیلی و سایر فعالیت‌های انسانی یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی خصوصا در بحث گرمایش جهانی محسوب می‌شود. محققان از امکان بدام انداختن و ذخیره دی‌اکسید کربن تولید شده خبر می‌دهند.

یک گروه بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی محققان آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمول معتقدند که می‌توان دی‌اکسید کربن را به باتری‌های غول‌پیکر زیرزمینی تبدیل کرد. این طرح به حفظ انرژی تولید شده توسط منابع تجدیدپذیر همچون نیروگاه‌های بادی و خورشیدی کمک کرده و در زمان اوج مصرف، انرژی ذخیره‌شده را به شبکه تزریق می‌کند.

این سیستم همچنین قادر است انرژی مازاد تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی را نیز ذخیره کرد.

این فرآیند، دی‌اکسید کربنی را که در فرم نامطلوب آن وجود دارد، گرفته و آن را به داخل شوراب‌ها یا آب‌های نمکی که در عمق حدود یک تا پنج کیلومتری زیر سطح زمین وجود دارند، تزریق می‌کند. شوراب گرم‌شده باعث انبساط دی‌اکسید کربن شده و برای چرخاندن توربین‌های مخصوصی که نسبت به توربین‌های بخار معمولی، 50 درصد کارایی بیشتری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سیستم می‌تواند طی 30 سال، سالانه هشت میلیون تن دی‌اکسید کربن را ذخیره‌سازی کند که حدودا برابر با مقدار دی‌اکسید کربن تولید شده توسط نیروگاه‌های زغالی است.