فناوری‌های همگرا در بررسی عملکرد مغز چه جایگاهی دارند؟

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر کمال خرازی امروز در سمپوزیوم تازه‌های مغز ایران با بیان اینکه در گذشته دانشمندان به همه علوم تسلط داشتند، افزود: ابن‌سینا، فارابی و ابوریحان بیرونی ریاضیدان، شیمیدان و پزشک بودند و در این حوزه‌ها دستاوردهای زیادی ارائه کردند.

وی اضافه کرد:‌ ولی به تدریج رشته‌های علمی از یکدیگر جدا شدند و به دنبال آن اقتصاد جدیدی تعریف شد. به این ترتیب رشته‌های مختلف جدا و از هم بی‌خبر شدند و این درحالی است که دنیا در هم تنیده شده است.

خرازی خاطرنشان کرد:‌ بر این اساس این فکر  ایجاد شد که باید با ترکیب رشته‌ها به وحدت علمی برسیم، در این راستا فناوری اطلاعات و فناوری نانو برای دستیابی به این هدف نقش بسزایی داشتند.

دبیر ستاد توسعه علوم شناختی با تاکید بر اینکه امروزه موضوع انبیک مطرح است، یادآور شد:‌ این حوزه شامل نانو، بیو، فناوری اطلاعات و علوم شناختی می‌شود. هر کدام از این رشته‌ها حوزه‌های جداگانه‌ای دارند، ولی در عین حال به سایر علوم کمک می‌کنند، از این رو از این دانش‌ها با عنوان دانش‌های همگرا یاد می‌شود.

خرازی توسعه علوم شناختی را شامل رشته‌های مختلفی دانست که اقدام به انجام مطالعات در حوزه کارکردهای شناختی مغز می‌کنند و افزود: در علوم شناختی محققان تلاش می‌کنند تا دریابند مغز چگونه فعالیت می‌کند و این سوال مطرح است که برای انجام هر کاری آیا کل مغز فعال می‌شود یا بخشی از آن.وی با بیان اینکه در این زمینه ایده‌های مختلفی بیان شده است، گفت: در مغز انسان 86 تا 100 بیلیون سلول عصبی وجود دارد، از این رو مغز یک شبکه عظیم داده‌پردازی است و برای شناخت عملکرد آن باید مغز را به صورت شبکه مورد مطالعه قرار دهیم.

خرازی اضافه کرد: رفتار ما در مغز ساختار خاصی دارد که با شبکه خاصی در ارتباط است و با تحلیل این شبکه‌ها می‌توانیم منشا رفتار انسان را دریابیم، از این رو اخیرا مارکرهایی ارائه شده است که از طریق آن می‌توان تشخصی داد فرد راست می‌گوید یا دروغ.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های عظیم کشورها برای توسعه علوم شناختی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه بزرگی در آمریکا در دستور کار است تا بتواند با ساخت مارکرهایی رفتار انسان را طبقه‌بندی کند تا بررسی عملکرد شناختی مغز عینی‌تر باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا