عملیات درعمق 200 متر با ربات‌های زیردریایی کنترلی انجام می‌شود

 سید میلاد فیاضی مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی دانش‌بنیان جهان صنعت جنوب بابیان اینکه  امروزه ربات‌های زیرآبی بخش جدانشدنی صنایع و علوم دریایی هستند، گفت:  در حال حاضر این ربات‌ها بخش بسیار مهم و قابل‌اعتمادی از صنایع ساحلی و فراساحلی به شمار می‌روند، که توسط نهادهای تجاری، دولتی، نظامی‌ و تحقیقاتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

فیاضی گفت: ربات‌های زیردریایی مدرن، امروزه طیف متنوعی از وظایف محوله را، از بازرسیِ محیط‌های خطرناک درون راکتورهای  هسته‌ای گرفته تا تعمیر تأسیسات پیچیده‌ی زیردریا در صنایع نفت و گاز را به انجام می‌رسانند.
این فعال حوزه فناوری در تعریف این ربات طراحی‌شده بیان کرد: این نوع زیردریایی، یک وسیله‌ی نقلیه‌ی پویش‌گر با قابل‌کنترل از راه دور (ROV) است، سیستم کنترل پیشرفته‌ی این روبات‌ها به اپراتور این امکان را می‌دهد که این وسیله‌ را در اعماق آب کنترل و هدایت کند و از طریق اعمال فرامین عملیات‌ موردنظر را از طریق تجهیزات ربات، انجام دهد.
مدیرعامل شرکت  جهان صنعت جنوب با اشاره به اینکه ربات‌های زیرآبی در اندازه‌ها و ابعاد متفاوت و با گستره متنوعی از فنّاوری‌ها و امکانات در سال‌های اخیر طراحی، ساخت، آزمایش و به‌کارگیری شده‌ است گفت: برخی از ربات‌های طراحی‌شده در مواردی  به تولید صنعتی رسیده‌اند. انواع این ربات‌ها از نمونه‌های کوچک و ساده‌ای که صرفاً مجهز به دوربین فیلم‌برداری کوچکی تا گونه‌های پیشرفته و بسیار پیچیده‌ای که در اعماق بیش از ده هزار متری دریا امکان انجام عملیات متنوع و متعددی رادارند، شامل می‌شوند.
فیاضی گفت:  ازآنجاکه ربات‌های زیردریایی از فنّاوری high tech برخوردار هستند، بسیاری از شرکت‌های ایرانی به علت تحریم‌ها برای واردات این محصولات با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می‌کنند.
وی در خصوص هزینه تمام‌شده این شناور در داخل کشور گفت: قیمت این دستگاه بنا بر عمق عملیاتی و نوع تقاضا از 70 میلیون‌تا چند میلیارد متفاوت است. نمونه ROV  دویست متری طراحی‌شده در کشور به مبلغ پانصد میلیون تومان به فروش می‌رسد، درحالی‌که نمونه خارجی آن با ابعاد مشابه چیزی حدود 1 تا 3 میلیارد تومان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا