پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در لیست برترین موسسات جهان قرار گرفت

به گزارش «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» تنها موسسه ایرانی، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است که توانسته در فهرست نهایی رتبه‌بندی «نیچر ایندکس» جایگاه ۴۷۴ جهان را به دست آورد.

بر اساس گزارش سامانه نما، هرساله «نیچر ایندکس» به رتبه‌بندی موسسه‌ها در سراسر جهان بر پایه دستاوردهای پژوهشی آنها در سال گذشته که کیفیت بالایی دارند، می‌پردازد. این رتبه‌بندی بر پایه بخش محدودی از دستاوردهای پژوهشی موسسه‌ها انجام می‌شود و برای درک بهتر جایگاه موسسه‌ها باید نظام‌های رتبه‌بندی دیگر نیز مرور شوند.

«نیچر ایندکس» با شمارش شمار مقاله‌های پدیدآوران در نشریه‌های نمایه‌شده‌اش، امکان رتبه‌بندی موسسه‌ها را بر پایه سه سنجه کلیدی شمار مقاله‌ها (AC)، شمار کسری (FC)، و شمار کسری وزنی (WFC) فراهم می‌آورد.
شمار مقاله‌ها یعنی شمار مقاله‌های منتشر شده در نشریه‌ها بدون توجه به شمار پدیدآوران؛ شمار کسری سهم مشارکت هر پدیدآور در نگارش یک مقاله را محاسبه می‌کند، کل امتیاز شمار کسری یک مقاله برابر با یک است، یعنی اگر ۱۰ نفر در نگارش یک مقاله شرکت کرده باشند شمار کسری هر پدیدآور برابر با یک دهم است؛ و شمار کسری وزنی به شمار کسری وزن اختصاص می‌دهد. شمار کسری وزنی ویرایش اصلاح‌شده شمار کسری است.

در حوزه‌های ستاره‌شناسی و اخترفیزیک به دلیل آنکه حجم انتشارات نسبت به دیگر حوزه‌ها در نمایه «نیچر» بیشتر است، به انتشارات این حوزه وزن داده می‌شود تا تأثیرشان کمتر شود.
در سال ۲۰۱۷ مقاله‌های منتشرشده در سال ۲۰۱۶ در نزدیک به ۷۰ نشریه برتر در حوزه‌های شیمی، علوم محیط و زمین‌شناسی، علوم زیستی، و علوم فیزیک شمارش و ارزیابی شده‌اند. در جدول یک امتیاز کل به همراه رتبه‌های ملی و جهانی موسسه برتر ایرانی در این نظام رتبه‌بندی آمده است.

 امتیاز کل و رتبه موسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی موسسه‌های آکادمیک «نیچر ایندکس»

جدول 1. امتیاز کل و رتبه موسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی موسسه‌های آکادمیک «نیچر ایندکس»

نام موسسه

شمار مقاله‌ها

شمار کسری

شمار کسری وزنی

رتبه ملی

رتبه جهانی

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی

88

14.77

12.02

1

474

افزون بر این، موسسه‌های ایرانی دیگری نیز هستند که در نشریه‌های پیش‌گفته مقاله دارند، اگرچه نام آنها در فهرست ۵۰۰ موسسه برتر قرار نگرفته است. در جدول دو نام موسسه‌های ایرانی دیگر در «نیچر ایندکس» آمده است. بر پایه این جدول ۴۶ موسسه ایرانی در این فهرست قرار گرفته‌اند.

بر پایه گزارش «شپرینگر نیچر» در سال ۲۰۱۷، «Harvard University» با انتشار ۲۶۶۵ مقاله و شمار کسری وزنیِ نزدیک به ۷۵۰، پیشتاز موسسه‌های آکادمیک جهان است. سپس «Stanford University»، «MIT»، «University of Oxford»، «University of Cambridge»، «The University of Tokyo»، «University of California, Berkeley»، «ETH Zurich»، «Peking University – PKU»، و «Yale University» در جایگاه‌های دوم تا دهم ایستاده‌اند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌عالی عتف، با راه‌اندازی سامانه«نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانه «نما» در دسترس همگان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا