با احتیاط شیر بنوشید

مصرف شیر در جهان سابقه‌ای چند هزار ساله  دارد،با شروع دوران کشاورزی و رام کردن حیوانات در حدود 10 هزار سال پیش در غرب زاگرس و آناتولی مصرف شیر کم کم بین انسان‌ها رایج شد. به طور طبیعی بسیاری از انسان‌ها نسبت به مواد موجود در شیر از جمله لاکتوز موجود در آن حساسیت ندارند، اما برخی توانایی تحمل این قند را نداشته و نمی‌توانند آن را هضم کنند.

با این حال مصرف شیر بخش جدایی ناپذیر از یک رژیم غذایی سالم پنداشته می‌شود؛ اما تحقیقات اخیر برخلاف آن را نشان می‌دهند. بسیارند کسانی که مصرف شیر را ناسالم می‌دانند. تحقیقات در این زمینه به این نتیجه رسیده‌اند که شیر در صورت حساس نبودن فرد به لاکتوز، می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌های تغذیه افراد باشد. کسی که به شیر و دیگر لبنیات آلرژی نداشته باشد می‌تواند آن را با خیال راحت بنوشد. تحقیقات دیگری نشان می‌دهند که مصرف شیر و لبنیات، خطر سکته مغزی، بیماری‌‌های قلبی-‌عروقی، دیابت و سرطان روده را کاهش می‌دهد. تنها استثنا در این زمینه در ارتباط است با مردانی که روزانه بیش از یک لیتر و نیم شیر می‌نوشند یا بیش از ۱۰۰ گرم پنیر می‌خورند. آنها بیش از دیگران در خطر سرطان پروستات خواهند بود.

همچنین مطالعات دیگری هستند که نشان می‌دهند؛ شاید این کار چندان به نفع ما نباشد. به طور طبیعی انسان‌ها مثل بقیه پستاندارن فرزندانشان را با شیر تغذیه می‌کنند. اما مطالعاتی نشان می‌دهد؛ که انسان با بالا رفتن شیر آنزیم‌ها و مواد لازم برای هضم شیر را از دست می‌دهند و خوردن شیر با معده خالی یا به شکل خام ممکن است چندان هم مفید نباشد و قند موجود در ان باعث خرابی دندان‌ها شود. مثلا تحقیقات نشان داده پیش از دوران کشاورزی انسان‌ها دندان‌های سالم‌تری داشتند و مصرف غلات و شیر یکی از دلایل بروز خرابی دندان است.

اما از این‌ها گذشته عدم تحمل لاکتوز یک مشکل جدی است، که به علت فقدان آنزیم لاکتاز در دستگاه گوارش، جهت شکستن پیوندهای لاکتوز رخ می‌دهد. تا قبل از سن ۲ سالگی کاهش فعالیت آنزیم لاکتاز بندرت دیده می شود ولی تا بزرگسالی ۶۰ تا ۸۰ درصد در جوامع مختلف این کاهش را نشان می دهند . کاهش آنزیم لاکتاز دقیقاً با افزایش سن مطابقت دارد .

 از نشانه‌های این بیماری می‌توان درد شکم، نفخ، باد شکم، اسهال، تهوع و بازگشت اسید به مری را ذکر کرد. از این بین بازگشت اسید به صورت طولانی و در مان نشده ممکن است یکی از عواقب مهم سلامتی مثل سرطان مری در پی داشته باشد.

به همین جهت است که مصرف شیر که همواره بخشی از رژیم سالم در نظر گرفته می‌شد، حالا با تردید‌های حداقل در مورد بخشی از جامعه روبرو است و اگر با مصرف آن دچار علایم بالا می‌‌شوید و یا مرد هستید، بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید و برای موادی مثل کلسیم منبع دیگری بیابید.

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا