ابداع دستگاهی برای پیش‌بینی ایست قلبی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، این سیستم لیزری بر پایه "طیف‌سنجی رزونانس رامان"(resonance Raman spectroscopy) بوده و می‌تواند به پزشکان در جهت تشخیص ایست قلبی کمک کند.

مقادیر کم اکسیژن در عضلات قلب نشان دهنده این است که قدرت پمپاژ قلب در حال از کار افتادن است."جان خیر"، از مرکز قلب کودکان بوستون که در این تحقیق مشارکت داشته، می‌گوید: "با استفاده از فناوری‌های کنونی، نمی‌توان ایست قلبی را در بیماران پیش‌بینی کرد.

زمانی که ایست قلبی اتفاق می‌افتد، عواقب آن می‌تواند در تمام طول عمر، حتی زمانی که بیمار بهبود می یابد باقی بماند.در شرایط کمبود اکسیژن در درون سلول‌ها، الکترون‌ها در پروتئین‌های درون یک اندامک به نام میتوکندری تجمع می‌یابند. میتوکندری منبع قدرت سلول‌ها بوده و سلول‌ها برای تولید انرژی بر اکسیژن تکیه می‌کنند.

وجود اکسیژن برای عضله قلب که دائما در حال حرکت بوده امری ضروری است.طیف سنجی رزونانس رامان می‌تواند میزان پروتئین‌های میتوکندریایی که بر روی خود الکترون دارند را اندازه گیری کند.این تیم تحقیقاتی این دستگاه را که در حال حاضر به اندازه یک قلم است بر روی موش‌ها و خوک‌ها آزمایش کردند.با این حال، آنها امیدوارند که اندازه این پروب را در آینده به حداقل برسانند تا بتوانند آن را برای نظارت طولانی مدت وضعیت قلب بیمار در قفسه سینه وی تعبیه کنند.