10 میلیون موجود میکروسکوپی و میکروب در رختخواب وجود دارد

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی نیوساینس،موجودات میکروسکوپی (هیره) و میکروب های ناشی از گرد و غبار که در ملحفه، تشک، لحاف و روبالشی وجود دارد، می تواند سبب ابتلا به بیماری هایی مانند آسم، تب یونجه، آنفلوانزا و مسمومیت غذایی شود.

مایت ها یا هیره ها (mite) موجوداتی میکروسکوپی از شاخه بندپایان و رده عنکبوتیان هستند که در گرد و خاک خانه وجود دارند.
مایت های گرد و غبار از سلول های مرده پوست بدن انسان، به عنوان غذا استفاده می کنند و در نتیجه روی رختخواب و وسایل خانه که حاوی سلول های مرده پوست بدن هستند به میزان زیادی وجود دارند. این موجودات ریز می توانند خطر ابتلای انسان را به سرماخوردگی و آلرژی ها افزایش دهند.
همچنین ملحفه های رختخواب منبعی از میکروارگانیسم هایی است که می تواند سبب ابتلا به بیماری های مختلفی از آنفلوانزا گرفته تا مسمومیت غذایی شود.تشک، لحاف و بالش منبعی از سلول های پوستی انسان هستند که هیره های گرد و غبار را تقویت می کنند.

لیزا آکرلی کارشناس بهداشت خانه می گوید: مردم اغلب بطور ناخواسته بر اثر آلودگی های موجود در رختخواب و ملحفه بیمار می شوند.وی افزود:انسان ها هفته ای نیم اونس (14.17 گرم) ریزش پوست دارند که مقدار زیادی از آن در رختخواب می ریزد.

هیره های گردو غبار، محیط های گرم و مرطوب را دوست دارند بنابراین رختخواب محیط مناسبی برای آنها است و آنها در رختخواب تکثیر می شوند تا جایی که بطور متوسط در هر رختخواب حدود 10 میلیون هیره و میکروب وجود دارد.

مردم اغلب در طول روز در خانه نیستند و در و پنجره ها را می بندد که این سبب می شود رطوبت در خانه بماند.این میکروب ها بی ضرر هستند اما فضولات و قطعات بدن آنها می تواند سبب ابتلا به سرماخوردگی، آسم و تب یونجه شود.
تب یونجه (رینیت آلرژیک) عبارت است از یک واکنش آلرژیک به مواد آلرژی زای که چشم ها، بینی، سینوس ها، گلو و لوله های برونشی موجود در ریه ها را گرفتار می کند.میکروب هایی مانند سالمونلا و نورو ویروس نیز می توانند در ملحفه ها رشد کنند و حتی پس از شستشوی ملحفه در آن باقی بمانند.

محققان می گویند: برای از بین بردن این موجودات میکروسکوپی و میکروب ها باید اتاق خواب را مرتب جارو کرد، پنجره ها را باز گذاشت و ملحفه ها را مرتب با دمای 60 درجه در ماشین لباس شویی شست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا