10 میلیون موجود میکروسکوپی و میکروب در رختخواب وجود دارد

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی نیوساینس،موجودات میکروسکوپی (هیره) و میکروب های ناشی از گرد و غبار که در ملحفه، تشک، لحاف و روبالشی وجود دارد، می تواند سبب ابتلا به بیماری هایی مانند آسم، تب یونجه، آنفلوانزا و مسمومیت غذایی شود.

مایت ها یا هیره ها (mite) موجوداتی میکروسکوپی از شاخه بندپایان و رده عنکبوتیان هستند که در گرد و خاک خانه وجود دارند.
مایت های گرد و غبار از سلول های مرده پوست بدن انسان، به عنوان غذا استفاده می کنند و در نتیجه روی رختخواب و وسایل خانه که حاوی سلول های مرده پوست بدن هستند به میزان زیادی وجود دارند. این موجودات ریز می توانند خطر ابتلای انسان را به سرماخوردگی و آلرژی ها افزایش دهند.
همچنین ملحفه های رختخواب منبعی از میکروارگانیسم هایی است که می تواند سبب ابتلا به بیماری های مختلفی از آنفلوانزا گرفته تا مسمومیت غذایی شود.تشک، لحاف و بالش منبعی از سلول های پوستی انسان هستند که هیره های گرد و غبار را تقویت می کنند.

لیزا آکرلی کارشناس بهداشت خانه می گوید: مردم اغلب بطور ناخواسته بر اثر آلودگی های موجود در رختخواب و ملحفه بیمار می شوند.وی افزود:انسان ها هفته ای نیم اونس (14.17 گرم) ریزش پوست دارند که مقدار زیادی از آن در رختخواب می ریزد.

هیره های گردو غبار، محیط های گرم و مرطوب را دوست دارند بنابراین رختخواب محیط مناسبی برای آنها است و آنها در رختخواب تکثیر می شوند تا جایی که بطور متوسط در هر رختخواب حدود 10 میلیون هیره و میکروب وجود دارد.

مردم اغلب در طول روز در خانه نیستند و در و پنجره ها را می بندد که این سبب می شود رطوبت در خانه بماند.این میکروب ها بی ضرر هستند اما فضولات و قطعات بدن آنها می تواند سبب ابتلا به سرماخوردگی، آسم و تب یونجه شود.
تب یونجه (رینیت آلرژیک) عبارت است از یک واکنش آلرژیک به مواد آلرژی زای که چشم ها، بینی، سینوس ها، گلو و لوله های برونشی موجود در ریه ها را گرفتار می کند.میکروب هایی مانند سالمونلا و نورو ویروس نیز می توانند در ملحفه ها رشد کنند و حتی پس از شستشوی ملحفه در آن باقی بمانند.

محققان می گویند: برای از بین بردن این موجودات میکروسکوپی و میکروب ها باید اتاق خواب را مرتب جارو کرد، پنجره ها را باز گذاشت و ملحفه ها را مرتب با دمای 60 درجه در ماشین لباس شویی شست.