هدف ما ارتقاء دانش عمومی در میان تمام اقشار جامعه است

از آنجا که هیچ جنبه ای از زندگی بدون آموختن فرهنگ مربوط به آن و البته از دوران کودکی، نمی تواند به کمال رسد، کانون توسعه فرهنگی کودکان با همراهی و همکاری دوستداران کودکان و با استفاده از تخصص ها و تجربه های آنان در توسعه و پربار کردن جهات فرهنگی- اجتماعی زندگی کودکان سراسر کشور فعالیت می کند. این فعالیت ها را اعضاء داوطلب به عهده دارند و کلیۀ هزینه های این مؤسسه از راه کمک های افراد فرهنگ دوست و دوستدار کودکان تأمین می شود.

کانون توسعه فرهنگی کودکان علاوه بر فعالیت های تاثیرگذاری که در زمینه ارتقاء سطح دانش عمومی به انجام رسانده است، نقش به سزایی در ترویج علم داشته است.

سیناپرس در گفتگویی با منیر همایونی مدیر کانون توسعه فرهنگی کودکان که این روزها در کمیته داوری هجدهمین جایزه ترویج علم در کنار دیگر اعضا کار داوری وانتخاب برگزیدگان این دوره از جایزه را انجام میدهند، اطلاعات بیشتری از فعالیت های این کانون به دست آورد.

اولویت شما برای انتخاب مکان برای ساخت کتابخانه و مراکز فرهنگی چه چیزهایی است؟

اولویت ما برای ساخت این مراکز تناسب جمعیتی آن شهرستان یا روستا است یعنی باید از جمعیت مناسبی برخوردار باشد و افراد نسبتا زیادی را در بر بگیرد، زیرا مراکزی که ساخته می شوند از پتانسیل بالایی برای پذیرش افراد برخوردارند؛ همچنین هماهنگی و همکاری مسئولین آن منطقه نیز از دیگر اولویت های ما برای فعالیت است، چنانچه درخواستی از مسئولین منطقه ای به دست ما برسد، آن منطقه را در اولویت قرار خواهیم داد.

در روستاها یا شهرستان ها نیز مکان هایی که از لحاظ مسیر دسترسی و ایمنی شرایط لازم را داشته باشند، برای ساخت مراکز انتخاب میکنیم.

قشر هدف شما چه قشری هستند؛ کتاب های موجود در این کتابخانه ها برای چه گروه سنی تهیه می شوند؟

قشر هدف ما در این طرح ها تمام جامعه هستند و این طرح به تمام افراد جامعه اختصاص دارد؛ هر جا که حس کنیم گروهی به فعالیت های ما نیاز دارند به آنها کمک های لازم را خواهیم رساند. در کتابخانه های ما کتاب های متنوعی برای گروه های سنی مختلف اعم از کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال و گروه های مختلف در آن مناطق مانند زنان خانه دار، کشاورزان، دامداران و… خواهد بود؛ همچنین با موضوعات مختلف مانند ادبی، علمی، تاریخی، تربیتی، کاربردی و … نیز در این کتابخانه ها، کتاب وجود دارد؛ سعی ما استفاده از آموزه های این کتاب ها در زندگی روزمره افراد است.

آیا مراکزی که تاسیس میکنید صرفا کتابخانه هستند یا فعالیت های دیگر هم در کنار آن انجام میدهید؟

خیر؛ در این مراکز علاوه بر فعالیت های کتابخانه ای، دوره های آموزشی برای سنین و گروه های مختلف برگزار می شوند؛ مانند دوره های تربیت فرزندان برای والدین، دوره های همسرداری برای زوج ها، دوره های آموزشی مورد نیاز و مناسب سنین کودکان و گروه های مختلف.

آیا متصدیانی که برای مراکز انتخاب می کنید افراد معمولی هستند یا از افراد آموزش دیده برای این کار استفاده می کنید؟

افرادی که برای مشارکت در این فعالیت ها انتخاب می شوند افراد آموزش دیده و آگاه در سطح خود هستند؛ این افراد در دوره هایی که به مدت هشت روز در تهران برای آن ها برگزار می شود شرکت می کنند و بعد آماده فعالیت در این مراکز می شوند.

آیا بعد از راه اندازی مراکز هم نظارتی بر آنان دارید و از فعالیت های آنان مطلع خواهید شد؟

ما این مراکز را راه اندازی نمی کنیم که بعد از مدتی آنها را به حال خود رها کنیم؛ احداث می کنیم و سپس به عنوان یکی از مراکز زیر مجموعه ی خود زیر نظر می گیریم، از نیازهای آنان مطلع می شویم و در صدد رفع مشکلات آنان بر خواهیم آمد و برنامه های خود را به آنان ابلاغ خواهیم کرد و با هم تعامل داریم.

آیا تا به حال بازخوردی در خصوص ترویج علم و یا پیشرفت در شهرستان ها یا روستاهایی که این مراکز را تاسیس می کنید داشته اید که نشانگر موفقیت آمیز بودن فعالیت های شما باشد؟

ترویج یا پیشرفت علم چیزی نیست که بتوان به صورت مستقیم شاهد آن بود و باید به مرور زمان در اتفاقات پیش آمده حس بشود؛ همین که در زندگی افراد شاهد موفقیت هایی هستیم و ایجاد سهولت هایی در بخش های مختلف زندگی آنان را مشاهده می کنیم یعنی توانستیم در زندگی افراد آن منطقه تاثیرگذار باشیم و فکر میکنم تا به حال توانستیم به نتایج خوب و موفقیت آمیزی دست پیدا کنیم.

 

گفتگو: امیرمحمد غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا