قلب این کودک خارج از قفسه سینه قرار دارد

احتمالا تاکنون با موارد عوارض و اختلالات قلبی از قبیل قرار گرفتن قلب در سمت راست رو به رو شده یا درباره آن چیزی شنیده باشید اما به تازگی یک نمونه بسیار نادر در حوزه پزشکی ثبت شده است که در آن قلب بیمار، خارج از قفسه سینه قرار گرفته است.

این عارضه قلبی شدید به نام پنتالوگرافی کانترل (Pentalogy of Cantrell) شناخته شده و موجب قرار گرفتن قلب در خارج از قفسه سینه می شود که عارضه ای بسیار نادر است. این عارضه از انواع بیماری های شبه ژنتیکی به شمار می رود.

در ویدئوی منتشر شده از این کودک 8 ساله، قلب وی که به صورتی کاملا غیر عادی خارج از قفسه سینه قرار گرفته و در حال تپیدن است، دیده می شود. این کودک به تازگی جهت طی روند درمانی به فلوریدا در ایالات متحده آمریکا منتقل شده است. اخبار مربوط به این مورد بسیار نادر قلبی در سال 2015 برای نخستین بار منتشر شده و توجه افکار عمومی را  به خود جلب کرد. این دختر ویرساویا (Virsaviya) نام داشته و به گفته کارشناسان از نوعی عارضه قلبی شدید به نام پنتالوگرافی کانترل (Pentalogy of Cantrell) رنج می برد که موجب قرار گرفتن قلب در خارج از قفسه سینه شده و عارضه ای بسیار نادر است. این عارضه از انواع بیماری های شبه ژنتیکی است که شرایط خاص آن را در ویدئوی زیر مشاهده می کنید.

توضیحات علمی درباره پدیده پنتالوگرافی کانترل

بر اساس نتایج تحقیقاتی که در سال 2012 میلادی منتشر شد، پنتالوگرافی کانترل نوعی سندرم نقص بسیار نادر محسوب می شود که موجب بروز ترکیبات خاص نقص در اعضا و اندام شکمی و ارگان های داخلی بدن شده و مهمترین تاثیرات آن عبارتند از:

  • استخوان قفسه سینه در بخش بالای شکم و جناغ حالتی غیر عادی به خود می گیرد.
  • ماهیچه های میان بخش حفره شکمی و قفسه سینه که به انجام روند تنفس کمک می کنند، در حالت عادی قرار ندارند.
  •  غشای نازکی که خط قلب را تشکیل داده و  پریکارد (pericardium) نام دارد، در موقعیتی غیر عادی قرار می گیرد.

متاسفانه آمار افرادی که با وجود این سندرم، قادر به ادامه حیات هستند، کمتر از 20 درصد بوده و دربیشتر موارد حداکثر تا 6 سالگی زنده می مانند.  جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقالات علمی زیر مراجعه کرده و جزئیات این سندرم را مطالعه کنید:

 [1] Ranganath, P., & Pradhan, M. (2012). Complete Pentalogy of Cantrell with craniorachischisis: a case report. Journal of Prenatal Medicine, 6(1), 10–12.

[2] Naburi, H., Assenga, E., Patel, S., Massawe, A., & Manji, K. (2015). Class II pentalogy of Cantrell. BMC Research Notes, 8, 318. http://doi.org/10.1186/s13104-015-1293-7

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا