سلول‌های ایمنی، درمانگر خونریزی مغزی پس از سکته

به گزارش سیناپرس به نقل از  ایرنا، مطالعات محققان دانشگاه علوم پزشکی تگزاس در هوستون نشان می‌دهد عامل 10 تا 15 درصد از سکته‌های مغزی خونریزی داخلی مغز است و زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی پاره شده و خون وارد بافت مغز می‌شود.

مطالعات محققان روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد برخی از نوتروفیل‌ها بعد از خونریزی، به مغز کمک می کنند تا بهبود یابد.
خونریزی ناشی از سکته یکی از مهمترین دلایل مرگ بیمار است و محققان امیدوارند با استفاده از این سلول‌ها بتوانند به راهکار درمانی موثری پس از سکته مغزی دست یابند.
تحقیقات قبلی نشان داده بود نوتروفیل‌ها اولین سلول های ایمنی هستند که به خونریزی پاسخ می‌دهند و می‌توانند هم نقش بهبوددهنده داشته باشند و هم به مغز آسیب بزنند.
مطالعات جدید نشان می دهد پروتئینی به نام IL-27 وجود دارد که می‌تواند نقش نوتروفیل‌ها را از یک عامل آسیب رسان، به یک عامل درمان کننده و التیام بخش پس از سکته تبدیل کند.
این مطالعات روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد پس از سکته مغزی، مغز به مقدار زیادی IL-27 ترشح می‌کند و پس از آن نوتروفیل به همراه ذراتی که حاوی مولکول‌های شفابخش هستند، ترشح می‌شود.
این مطالعه نشان می دهد پس از خونریزی، میزان IL-27 در خون و مغز موش‌ها تا یک ساعت افزایش می‌یابد و به مدت سه روز پس از خونریزی بالا می‌ماند. مولکول‌های IL-27 از طریق استخوان ها وارد مغز استخوان می شوند و نوتروفیل‌های تازه را وادار می‌کنند نسبت به سکته واکنش نشان دهند. با استفاده از این راهکار می‌توان درمان های فوق‌العاده‌ای را برای بیماران مبتلا به سکته توسعه داد.
ادامه مطالعه نشان می‌دهد پروتئین سازنده آهن بدن به نام لاکتوفرین نیز می‌تواند از مغز در برابر خونریزی ناشی از سکته محافظت کند. جوندگانی که 30 دقیقه پس از سکته لاکتوفرین دریافت کرده بودند، سریعتر بهبود یافتند و میزان صدمات وارد شده به مغز این موجودات بسیار کمتر بود.
*** انجمن سکته آمریکا به هشت نکته اساسی اشاره کرده است که احتمال بروز سکته مغزی را کاهش می دهد. این عوامل عبارتند از:
-اندازه گیری مرتب فشار خون و درمان فشار خون بالا
-کنترل ضربان قلب نامنظم
-پرهیز از استعمال دخانیات
-اندازه گیری مستمر کلسترول خون و جلوگیری از افزایش آن
-اجتناب از مصرف الکل
-کنترل قند خون
-مدیریت وزن و ورزش منظم
-درمان اختلالات گردش خون
سکته مغزی یکی از مهمترین دلایل ناتوانی در سراسر جهان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا