دعوت از پژوهشگران دانشگاه آزاد درجهت پیشبرد امور پژوهشی

دکتر فرهاد رهبر در ابتدای این مراسم اظهار کرد: با توجه به شروع سال تحصیلی جدید، انتخاب عهده‌دار شدن مسئولیت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین و یا معاونت پژوهشی را برعهده شخص دکتر موسی خانی گذاشتیم که ایشان با توجه به علاقه و تعصب به این واحد، مدیریت واحد قزوین را انتخاب کردند.

وی افزود: دکتر موسی‌خانی در مدتی که در معاونت پژوهش و فناوری حضور داشت، با جدیت و پشتکار فعالیت کرده و اقدامات موثری را آغاز کرد که امیدواریم دکتر رنجبر آن را پیگیری کرده و امور پژوهشی دانشگاه را با قدرت و قوت پیش ببرد.

دکتر رهبر همچنین با اشاره به سوابق علمی و مدیریتی دکتر بیژن رنجبر، گفت: ایشان در حوزه علم و فناوری و پژوهش، جزو برترین‌هاست. خدمات مفید دکتر رنجبر در حوزه فناوری کاربردی و مسئولیت‌های اجرایی در دانشگاه تربیت مدرس، باعث شد مسئولیت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی را به ایشان بسپاریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کار در دانشگاه آزاد اسلامی یک کار فردی و انفرادی نیست، گفت: خدماتی که دانشگاه آزاد اسلامی در سی و چند سال گذشته ارائه داده، حاصل تلاش مجموعه‌ای از اساتید، کارکنان و مدیران است. بدون اتحاد و همکاری، هیچ‌یک قادر به انجام مسئولیت و رسالت خود در این دانشگاه نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه امر پژوهش در کشور مغفول مانده است، افزود: بنا بود در برنامه پنجم توسعه، سه درصد و در برنامه ششم، چهار درصد از سهم تولید ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص داشته باشد که متاسفانه تاکنون کمتر از نیم‌درصد از این بودجه صرف امور پژوهشی در کشور شده است.

دکتر رهبر در ادامه گفت: در بازه زمانی دهه‌های 60 و 70 با توجه به معضل آموزش، دانشگاه آزاد اسلامی توانست نقش مهمی در برطرف کردن چالش آموزش کشور ایفا کند، اما امروز مساله اصلی و کار زمین‌مانده ملی، پرداختن به امر پژوهش است که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با همان عزم و اراده راسخ، در این حوزه نیز وارد شده و به منافع ملی خدمت کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواست با استفاده از پتانسیل‌های قوی موجود در این دانشگاه اعم از امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی و با یک برنامه عملیاتی مشخص، پژوهش را ارتقا دهد.

دکتر رهبر خاطرنشان کرد: معتقدیم دانشگاه آزاد اسلامی یک سازمان خصوصی و برآمده از تفکر مردمی است بنابراین باید قادر باشد از پژوهش ثروت‌آفرینی کند.،

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی 30 هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت در اختیار دارد، افزود: اگر تنها 10درصد این افراد توان پژوهشی داشته باشند، قطعاً تحول عظیمی در حوزه پژوهشی کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد خواهد شد. اعضای هیات علمی از طریق فعالیت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر کسب درآمد شخصی، به درآمدهای غیر شهریه‌ای دانشگاه نیز کمک خواهند کرد.

مقالات علمی دانشجویان باید به کارآفرینی و تولید ثروت منجر شود

دکتر رهبر با تاکید بر اینکه مقالات علمی دانشجویان باید به کارآفرینی و تولید ثروت منجر شود، تاکید کرد: در نسل سوم دانشگاه‌ها، از تولید مقالات عبور کرده و بر تولید ثروت از علم متمرکز می‌شوند.

وی ضمن دعوت از تمامی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی برای همکاری در پیشبرد برنامه‌های پژوهشی دانشگاه، گفت: متاسفانه دانشجویان و اعضای هیات علمی تولید علمی دارند اما فاقد جرأت علمی هستند. سعی داریم با مدیریت دانش، ظرف مدت کوتاهی، این چالش را نیز برطرف کنیم.

استفاده از امکانات بلااستفاده دانشگاه به نفع پژوهش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین پیشنهاد داد: ظرف مدت کوتاهی برنامه‌ریزی کرده و از امکانات بلااستفاده دانشگاه به نفع پژوهش استفاده شود.

وی با بیان اینکه ‌این موضوع را به عنوان مصوبه این جلسه اعلام می‌کنم، افزود: پژوهش باید از همه امکانات دانشگاه ، استفاده بهینه کند. کار ستاد همین است که مدیریت دانش داشته باشد؛ یعنی تلفیق و ترکیب عوامل دانشی که تبدیل به ثروت شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان ضمن قدردانی از دکتر موسی‌خانی، به حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس در این مراسم اشاره کرد و گفت:‌ حضور دکتر رضایی در این جلسه نشان‌دهنده اهمیت پژوهش برای مجلس شورای اسلامی است. ایشان همواره همراه علم و پژوهش بوده و به درستی دریافته‌اند که نفع حوزه انتخابی‌شان این است که با کمک دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهش را در آن منطقه فعال کند و ما از این رویکرد قدردانی می‌کنیم.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر در پایان این جلسه، دکتر مرتضی موسی‌خانی را به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین ابقا و از زحمات وی در دوران تصدی معاونت پژوهش و فناوری قدردانی کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا