رصد نوع عجیبی از اجرام آسمانی در منظومه شمسی

این سیارک دوتایی فعال (active binary asteroid) که Body 288P نامگذاری شده است، نخستین ترکیب شناخته شده از دو نوع نادر سیارک است: (نوع اول یک سیارک) دوتایی از جنس سنگ که در مدار یکدیگر درحال چرخش هستند و (نوع دوم) یک سیارک فعال که بیشتر مانند یک ستاره دنباله دار عمل کرده و دارای دنباله گاز و گرد و غبار است.

به طور سنتی، مرز بین سیارک ها و دنباله دارها کاملا روشن بود: سیارک ها، قطعاتی از سنگ و فلز هستند، درحالیکه دنباله دارها (تکه های) یخی هستند که باعث می شود در زمان قرار گرفتن در معرض گرمای خورشید، دنباله ای بخاردار داشته باشند.

اما با انجام مطالعات بیشتر بر روی این اجرام، این مرز جداکننده بیشتر محو می شود. سیارک های فعال دارای ابرهایی از گاز و گرد و غبار هستند که ظاهری شبیه دنباله دارها به آنها می دهد، اما این مسأله بسیار نادر است و تنها 20 نمونه شناخته شده وجود دارد.

زمانی که این سیارک ها در کمربند سیارکی – مابین مریخ و مشتری – به گردش در می آیند، به این اجرام، دنباله دارهای کمربند اصلی (main-belt comets) گفته می شود.

سیارک Body 288P در سال 2011 کشف شد و در تصاویر تلسکوپ فضایی هابل مشخص شد که این سیارک فعال بود. اما در آن زمان، سیارک در فاصله بسیار دوری از زمین قرار داشته و امکان رصد دقیق آن فراهم نبود.

در سپتامبر 2016، این سیارک در نزدیک ترین فاصله نسبت به خورشید قرار گرفته و از فاصله 200 میلیون کیلومتری زمین عبور کرد. ستاره شناسان موسسه ماکس پلانک با استفاده از تلسکوپ هابل توانستند این سیارک دوتایی را بدقت مورد ارزیابی قرار دهند.

بررسی ها نشان داد که Body 288P از دو تکه مجزا تشکیل شده است که این سیارک را به نخستین دنباله دار دوتایی کمربند اصلی تبدیل کرد.

این رصدها برخی از خصوصیات اصلی 288P را مشخص کرد. اغلب سیارک های دوتایی از یک قطعه بزرگتر با یک قمر (moon) کوچکتر درحال چرخش بدور آن تشکیل شده است؛ اما نکته اینجاست که تکه های 288P تقریبا هم اندازه بوده و عرض هر کدام حدود 1 کیلومتر است. همچنین آنها بیش از اندازه معمول از هم دور هستند و هر کدام در فاصله حدود 100 کیلومتری بدور هم درحال چرخش می باشند.

نتایج این کشف جدید در مجله Nature منتشر شد.

منبع: newatlas