پیام رسان اسنپ چت شبکه الجزیره را مسدود کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،الجزیره از دسامبر ۲۰۱۵ شبکه انگلیسی زبان خود را در Snap Discover راه اندازی کرده بود، اما کانال خبری عربی زبان این شبکه از ماه مه (اردیبهشت) امسال شروع به کار کرد.

یکی از سخنگویان پیام رسان اسنپ چت در توضیح این مسئله به وبسایت TechCrunch گفت: «ما تلاش می‌کنیم تا قوانین کشورهایی را که در آن‌ها سرویس دهی داریم، رعایت کنیم.»

کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان صعودی، از طرف وزارت فرهنگ و اطلاعات این کشور، به پیام رسان اسنپ چت گفته بود که کانال خبری الجزیره ناقض بند ۹ قانون چاپ و نشر محتوا و بند ۶ قانون جرایم سایبری عربستان است.

بند ۹ قانون چاپ و نشر محتوا موادی برای سانسور محتوای رسانه‌ها از جمله اطلاعات خصمانه، تفرقه افکنی بین شهروندان، به خطر انداختن امنیت کشور یا خدمت به عوامل بیگانه را شامل می‌شود.

از طرفی، بند ۶ قانون جرایم سایبری هم بر سانسور تولید، آماده‌سازی، انتشار یا ذخیره سازی محتواهای مغایر با نظم عمومی، ارزش‌های مذهبی، اصول اخلافی جامعه و حریم خصوصی تاکید می‌ورزد که از طریق شبکه‌های اطلاعات یا کامپیوترها منتشر شده باشند.

بر اساس این قوانین، رژیم صعودی کنترل کاملی بر رسانه‌ها اعمال می‌کند. انجمن خبرنگاران بدون مرز، عربستان صعودی را در رتبه ۱۶۸ شاخص آزادی مطبوعات جهان قرار داده و در مورد این کشور به اختصار گفته است: «عربستان صعودی هیچ رسانه مستقلی ندارد، مقامات این کشور هیچ حزب سیاسی یا گروه فعال حقوق بشری را بر نمی‌تابند و سطح سانسور در آنها بسیار بالا است. اینترنت تنها فضایی است که در آن اطلاعات به طور آزاد می‌تواند منتشر و مورد مطالعه قرار گیرد که البته آن هم برای خبرنگاران و شهروندان خطراتی را به دنبال دارد.»

عربستان مدت‌هاست که الجزیره را به آتش افروزی علیه دولت‌های منطقه متهم می‌کند. در مقابل این شبکه هم به جدال بیشتر با این کشور پرداخته است.

تابستان امسال، گروهی از افراد خاورمیانه‌ای تحت رهبری صعودی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و این کشور را به حمایت و پناه دادن به گروه‌های اسلام‌گرا متهم کردند.

بحث اصلی بر سر کشمکش قدرت در منطقه است. صعودی و متحدان خلیج نشین آن‌ها به دنبال حفظ مواضع سیاسی خود هستند و قطر را به عنوان خطری در مقابل این هدف می‌بینند.

گرچه در ابتدا شبکه الجزیره پاسخی به این اتفاقات نداده بود، اما سخنگوی شبکه در بیانیه‌ای خطاب به بسته شدن کانال این شبکه در عربستان صعودی به وال استریت ژورنال گفته بود این اقدام تلاشی برای خاموش کردن آزادی بیان است.

وی در ادامه چنین گفته بود: «سوال اساسی شبکه الجزیره این است که چگونه یک شرکت آمریکایی که سهامی عام است و در موضوع دسترسی به رسانه‌های اجتماعی مدعی آزادی کلام است و آن را حقی بر اساس قانون اساسی می‌داند، همین حقوق را از دیگران منع می‌کند؟»

ولی کمی بعدتر، دکتر مصطفی سواگ (Mostefa Souag)، مدیر اجرایی شرکت مالک این شبکه، یعنی Al Jazeera Media Network در بیانیه‌ای گفت: «ما این حرکت پیام رسان اسنپ چت را هشدار دهنده و نگران کننده می‌دانیم. این اتفاق به معنای آن است که هر رژیم و کشوری می‌تواند هر صدا یا پلتفرمی را که با آن موافق نباشد با فشار آوردن به مالکان پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و شرکت‌های توزیع محتوا ساکت کند. این قدم حمله آشکاری به حقوق ژورنالیستی و رسانه هایی است که در صدد گزارش‌گیری و پوشش آزادانه اخبار از سراسر دنیا هستند.»

وی افزود: «ما در الجزیره، مخالف هرگونه سانسور و محدودیت بر سر راه رسانه‌ها و حق دسترسی به اطلاعات هستیم. ما در اعتراض به تصمیمات ظالمانه رژیم‌های مختلف که به دنبال سرکوب ژورنالیست‌ها هستند، با شرکت پیام رسان اسنپ چت و سایر سازمان‌های رسانه‌های جهان تماس می‌گیریم.»

سواگ همچنین گفت: «مایلیم به شرکت اسنپ اعلام کنیم که این تصمیم منافی قانون اساسی ایالات متحده، قوانین آمریکایی و ارزش‌های دموکراسی است. با مسدودسازی کانال الجزیره، دنبال کنندگان ما در عربستان صعودی از توانایی پیگیری اخبار و پوشش‌های محتوایی متنوع ما محروم می‌شوند.»

البته محتوای کانال شبکه الجزیره از اپلیکیشن پیام رسان اسنپ چت در سایر کشورهای خاورمیانه مثل امارات متحده عربی، بحرین، مصر، کویت، الجزایر، عراق، اردن، لبنان، لیبی، مراکش، یمن، تونس و عمان حذف نشده است.

پیام رسان اسنپ چت از ژانویه ۲۰۱۵ قابلیت Discover را راه‌اندازی کرد. این ویژگی شامل بخش جدیدی است که محتواهای تولیدی توسط شبکه‌ها، ناشران، خواننده‌ها، هنرمندان و غیره را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این اپلیکیشن به خصوص در میان جوانان از محبوبیت زیادی برخوردار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا