انرژی پاک همانند اینترنت انقلاب به پا می‌کند!

به گزارش سیناپرس به نقل ازکلیک،گروه سرمایه‌گذاری Breakthrough Energy Ventures یا اختصارا BEV به دنبال ساخت شرکت‌هایی است که در صدد رساندن انرژی پاک، مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد به سراسر دنیا هستند.

این شرکت مادر اعلام کرده است: «هدف نهایی ما کمک به مردم برای رهایی از فقر، ترویج استقلال انرژی، کاهش آلودگی و جلوگیری از تاثیرات بد تغییرات آب و هوایی است».

ایده این شرکت در واقع سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی است که به کارآفرینان کمک می‌کند فناوری‌های بدون آلودگی خود را از آزمایشگاه‌ها خارج کرده و وارد بازار کنند. این قسمتی از سخنان بیل گیتس بود که در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است.

ادامه صحبت های بیل گیتس در خصوص این شرکت فعال در حوزه انرژی پاک به شرح زیر است:

از همان روزهای ابتدایی تاسیس BEV می‌دانستیم که نوآوری‌های حوزه انرژی به تحقیقات آزمایشگاهی دولتی وابسته است. ارتباط حیاتی بین شرکت‌های خصوصی و تحقیقات عمومی چیزی است که از تجربه خودم، یعنی مایکروسافت، با آن آشنا هستم. این نوآوری ها می تواند درست مانند اینترنت انقلابی در تکنولوژی به پا کند. می دانیم اینترنت برای استراتژی‌های تجاری تمام شرکت‌های فناوری امروزی، مثل مایکروسافت اهمیت دارد. امروز اینترنت را در اختیار داریم چون آژانس اداره دفاعی DARPA آمریکا آن را برای تحقیقات پیشگامانه روی شبکه‌های کامپیوتری به وجود آورد. هیچ کسب و کاری در تاریخ موفق به اجرای پروژه‌ای با این وسعت نشده است.

صنعت انرژی پاک هم همین وضع را دارد. شرکت‌های خصوصی به تحقیقات عمومی وابسته‌اند. در ایالات متحده آمریکا، هزینه اکثر تحقیقات مربوط به انرژی پاک توسط وزارت انرژی تامین می‌شود که در سراسر آمریکا از علوم پایه در آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌ها حمایت می‌کند. این وزارت در سال ۲۰۰۸، ARPA-E را با هدف مشابه آنچه DARPA برای اینترنت در پیش گرفت، راه‌اندازی کرد و آن هم ایجاد زیرساختی برای بخش خصوصی بود تا بتواند رویکردهای جدیدی برای بی‌خطرسازی و جذب سرمایه‌گذارها به وجود آورد (نام ARPA-E از حروف اول واژه‌های عبارت Advanced Research Projects Agency–Energy به معنای سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته انرژی، گرفته شده است). هدف این سازمان کاهش فاصله بین دانشمندان درون آزمایشگاه و کارآفرینان درون بازار است.

ARPA-E سرمایه‌گذاران خصوصی را به پای میز می‌آورد و ثمربخشی را افزایش می‌دهد. پروژه‌های این سازمان تاکنون باعث به وجود آمدن ۵۶ شرکت جدید شده است.

من تا به حال دو بار به جلسه سالانه‌ای که در آن سازمان ARPA-E و همکارانش درباره پروژه‌های موفق و ناموفق به گفتگو می‌نشینند، رفته‌ام. این گروه از افراد متخصصی تشکیل شده که روی ایده‌های جذاب کار می‌کنند. برای مثال، من قبلاً درباره ساختن سوخت مایع کربن خنثی برای اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها وعده داده بودم. ARPA-E برنامه‌ای موسوم به REFUEL دارد که از فعالیت در این زمینه حمایت می‌کند. یکی از پروژه‌های در حال توسعه REFUEL تبدیل مستقیم کربن دی‌اکسید به اتانول است. برخی دیگر به دنبال ساخت هیدروژن از آمونیاک هستند که در صورت فشرده شدن در حالت مایع، قابل استفاده به عنوان سوخت است.

DARPA تنها الگوی ARPA-E نیست؛ این سازمان یادآور مؤسسه ملی سلامت (NIH) است که با کشف رویکردهای نوین مبارزه با سرطان و سکته‌های قلبی و مغزی جان میلیون‌ها نفر را نجات داد. اگر ARPA-E کاری که DARPA برای پردازش و NIH برای سلامت انجام داد را برای انرژی انجام دهد، این سازمان یکی از هوشمندانه‌ترین سرمایه‌گذاری‌های عمومی خواهد بود که برای من قابل تصور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا