ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان در ایران

قرارداد ساخت نیروگاه 600مگاواتی خورشیدی در ایران یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای بین دو کشور ایران و انگلستان پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به حساب می‌آید.

شرکت «کرکوس» بریتانیا، مجری این طرح بزرگ است که با وزارت نیروی ایران این قرارداد را نهایی کرده است. طبق قرارداد این شرکت قصد دارد حدود ۶۰۰ میلیون یورو در این پروژه سرمایه‌گذاری کند. پروژه‌ای که در نیمه اول سال ۲۰۱۸ میلادی کلید خواهد خورد.

«دیه‌گو بیاسی»، مدیرعامل شرکت کرکوس، گفته است که محل ساخت نیروگاه خورشیدى در ایران هنوز نهایى نشده ولى استان کرمان یکى از گزینه‌های اصلى به شمار می‌آید.

حمید بعیدى نژاد، سفیر ایران در بریتانیا هم درخصوص این قرارداد اعلام کرده است که نیروگاه جدید خورشیدى در ایران با ٢٠ درصد سرمایه ایرانى ساخته خواهد شد.

باید در نظر داشت که رونمایی از قرارداد ساخت ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان بین دو کشور ایران و انگلستان که با کمک یک صندوق سرمایه‌گذاری انگلیسی انجام خواهد شد، آن هم درست یک روز بعد از سخنرانی جنجالی دوتالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حامل پیام سیاسی مهمی است.

در حالی که ترامپ در سخنان خود در سازمان ملل متحد از توافق هسته‌ای (برجام) به شدت انتقاد کرده و برجام را مایه شرمساری دولت آمریکا عنوان کرده است، شرکت‌های بریتانیایی نشان دادند که به رغم این تهدیدها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را برای خود مغتنم می‌دانند.

«لرد لامونت» نماینده دولت بریتانیا در تجارت با ایران در همین راستا با بی‌اعتنایی نسبت به نظرات دونالد ترامپ، بر حمایت دولتش از برجام و پایبندی به آن تأکید کرده است.

ایران هم در مقابل تمایل خود را برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای اروپایی به رغم تهدیدهای آمریکا نشان داده است.

مدیر عامل شرکت کرکوس گفته است که این پروژه‌ای است که در آن علاقه ملی وجود دارد بنابراین ما از حمایت خاصی برخوردار هستیم.

او همچنین اعلام کرده است که سرمایه‌گذاران زیادی در این خصوص علاقه نشان داده‌اند؛ به جای اینکه چند پروژه کوچک راه اندازی کنیم تصمیم گرفتیم سراغ یک پروژه بزرگ برویم.

در سابقه کاری شرکت کرکوس از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون، حدود ۴۰ نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا وجود دارد که ساخت نیروگاه خورشیدی در ایران، اولین پروژه این شرکت انگلیسی در خارج از اروپا محسوب می‌شود.

طبق قرارداد منعقدشده بین ایران و بریتانیا، شرکت کرکوس مسئول ساخت، توسعه و راه‌اندازی این نیروگاه خورشیدی خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که ساخت این نیروگاه بزرگ خورشیدی سه سال طول بکشد و قرار بر این است که هر شش ماه یک بار شبکه‌های ۱۰۰ مگاواتی راه‌اندازی شوند.

ایران تاکنون برای تولید برق به میزان زیادی به نفت و گاز  وابستگی داشته است اما با افزایش آلاینده‌ها و برای پیشگیری از آلودگی بیشتر محیط زیست به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده و برای استفاده از این انرژی‌های پاک برنامه‌ریزی کرده و دست به عمل زده است.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا