برخی از مشاغل نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارند

به گزارش روابط عمومی برنامه پرسشگر،  در حال حاضر آنچه محرز است این است که آموزش و پرورش در تلاش است تا شیوه آموزشی و آموزش‌ها را به‌تدریج به سمت حذف کنکور ببرد.

یکی از معضلاتی که کشور ما دیرهنگامی است که به آن مبتلا شده معضل کنکور و مدرک گرایی است. این معضل تا جایی دامان جامعه ما را فراگرفته که فکر و ذهن فرزند اکثرخانواده‌های ایرانی بعد از رفتن به مدرسه این می‎‌شود که کنکور را چه کنند و کدام دانشگاه درس بخوانند و از کدام مشاور و پشتیبان و دبیر کنکور که بیشتر قبولی داشته استفاده کنند تا رتبه خوبی در کنکور بیاورند. 

این دغدغه تا حدی جدی شده که بخش زیادی از آموزشهای آموزش و پرورش به این سمت سوق پیدا کرده و خانواده‎‌ها بیش از آنکه دغدغه تربیتی فرزندانشان را داشته باشند یا به آموزش مهارت‌های مختلف به فرزندانشان بیاندیشند به فکر کنکور و رتبه و مدرک فرزندانشان هستند. 
چندی پیش رهبری در سخنان خود پیرامون آموزش و پرورش فرمودند: یکی از اشکالات آموزش و پرورش، بیماری دانشگاه‌گرایی است. یعنی اگر کسی به دانشگاه نرسد، کأنه درس نخوانده. انقدر در کشور نیاز فوری داریم که احتیاجی به تحصیلات دانشگاهی ندارد و بسیاری از شغل‌ها نیاز به مدرک ارشد و دکتری ندارد. 
در این باره علی زرافشان معاون امور متوسطه آموزش و پرورش به گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پرداخت و گفت: آموزش و پرورش سالهاست که این برنامه را دارد تا مدرک گرایی را کاهش دهد و مهارت آموزی را افزایش دهد.
وی ادامه داد: برگزاری کنکور در واقع بر آموزش‌های ما هم تأثیر گذاشته و سبک آموزش دادن ما را به سویی کشانده که بیشتر برای دانشگاه آموزش می‌دهیم نه امور تربیتی، اما در حال حاضر آنچه محرز است این است که آموزش و پرورش در تلاش است تا شیوه آموزشی و آموزش‌ها را به‌تدریج به سمت حذف کنکور ببرد. 
زرافشان اظهار داشت: همانگونه که رهبری فرمودند: ضرورت ندارد که همه به دانشگاه بروند و شغل‌هایی هست که نیازی به مشاغل دانشگاهی ندارند، در همین زمینه آموزش و پرورش آموزش آموزش‌های فنی و مهارتی را افزایش داده و بیش از ۳۵ درصد از دانش‌آموزان در این شاخه مشغول به تحصیل هستند. این مراکز فنی و حرفه‌ای تغییر خوبی در جهت اینکه دانش‎آموزان کمتر به سمت مباحث نظری بروند ایجاد کرده است و در جهت اشتغال و توسعه اقتصادی گام خوبی برداشته شد. 
او در این زمینه افزود: در حال حاضر خوشبختانه جریانی در کشور راه‌اندازی شده به این صورت که آموزش همراه با مهارت آموزی باشد و تن‌ها نظری صورت نگیرد که تمام دستگاه‌های کشور نیز در این حرکت و جریان بزرگ ورود پیدا کرده‌اند و در تلاش هستیم تا مطالعه و آموزش را هم کیفی توسعه داده و هم کمی. 
زرافشان از فعالیت‌هایی که توسط دستگاه‌ها برای بهبود مهارت آموزی انجام گرفته است مثال زد: برای مثال هفته قبل ستاد کل نیروهای مسلح جلسه‌ای داشتند برای این منظور که سربازان در ظول دوران سربازی خود مهارت یادبگیرند. چرا که همانگونه که در قانون برنامه ششم توسعه آمده است جذب فارغ التحصیلانی که فارغ از مهارت هستند ممنوع است. 
معاون امور متوسطه در پایان اذعان داشت: دولت هم در این زمینه کمک کرده، هم بخش کارورزی را تقویت کرده و هم بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان را به راه انداخته تا هم کارفرما و هم کارورز از این طریق تقویت شوند و گامی در جهت تولید و اشتغال برداشته شود.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا