استفاده 90 درصد بیماران سرطانی کشورهای توسعه‌یافته از روش‌های طب فراگیر

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر حسین رضایی‌زاده، دبیر علمی دومین کنگره ملی طب فراگیر در سرطان با اشاره به اهمیت پرداخت به روش‌های مکمل در کنار سایر روش‌های تایید شده در درمان سرطان اظهار کرد: طب تلفیقی یا طب فراگیر یا Integrative oncology در درجه اول یک دیدگاه است و در مرحله اجرا یک روش تیمی و گروهی تخصصی است برای ارائه به بیماران با هدف افزایش کیفیت زندگی، کاهش عوارض ناشی از خودبیماری یا کنترل عوارض ناشی از درمان‌های رایجی که اثربخشی آنها به اثبات رسیده است. بنابراین استفاده از طب فراگیر در کنار روش‌های درمانی رایج توصیه می‌شود.

دکتر رضایی‌زاده با اشاره به این نکته که اگر چه تا بیش از 90 درصد بیماران مبتلا به سرطان از روش‌های طب مکمل درکنار درمان رایجشان استفاده می‌کنند، ادامه داد: اما متاسفانه بیش از 75 درصد از این آمار، پزشک خود را در مورد اینکه از چنین روشی استفاده می‌کنند، در جریان نمی‌گذارند و باز متاسفانه اکثر پزشکان نیز چنانچه در مورد تداخل روش‌های درمانی و عوارض آن مورد سوال قرار بگیرند، بی‌اطلاع بوده و یا اطلاعات دقیق ندارند.

وی در پاسخ به این سوال‌که آیا از طب فراگیر در درمان بیماری‌های سرطان استفاده می‌شود یا پیشگیری؟ گفت: طبق شواهدی که در دنیای امروز وجود دارد، جایگاه integrative oncology در موضوع پیشگیری سعی می‌کند که با اصلاح سبک زندگی به پیشگیری یا کاهش و کنترل عود بیماری کمک کند؛ به طوری‌که موجب افزایش کیفیت زندگی شود. اما اگر به مفهوم درمان به معنای جایگزینی با درمان‌های رایج بخواهیم به این مقوله بپردازیم، هنوز جایگاه مستند و مبتنی برشواهدی برای درمان‌های سنتی و مکمل وجود ندارد.

دبیر علمی دومین کنگره ملی طب فراگیر در سرطان با تاکید بر این نکته پر اهمیت که متاسفانه بسیاری از بیماران با دریافت روش‌های اشتباه درمانی بخصوص از فضای مجازی و راهنمایی‌های غلط، از درمان‌های مکمل و فراگیر بجای درمان‌های رایج در سرطان استفاده می‌کنند، تاکید کرد: به هرحال میزان اثربخشی روش‌های رایج با همه کم و کاستی‌ها و تمام عوارض احتمالی و هزینه‌هایی که دارند، به اثبات رسیده است و زمانی که می‌خواهیم سراغ روش‌های مکملی برویم که هنوز میزان اثربخشی آنها را نمی‌دانیم و نتوانستیم با درمان‌های رایج مقایسه کنیم؛ باید این هشدار را بدهیم که فعلا در مقام درمانی این روشها جایگاهی نداشته و یک نوع کمک درمانی و کمک جانبی محسوب می‌شوند.

رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به زمان برگزاری این کنگره در تاریخ 26 لغایت 28 مهرماه امسال در سالن همایش‌های رازی که در کنار دو همایش علمی دیگر از پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی و در حوزه سرطان برگزار می‌شود، درخصوص ضرورت برگزاری این کنگره ملی تاکید کرد: برگزاری این کنگره دو هدف اصلی دارد؛ یک هدف جامعه پزشکی و متخصصانی هستند که با بیماران مبتلا به سرطان مواجه هستند و باید خدمات مختلف را به آنها ارائه دهند و اغلب در این زمینه مورد سوالات مختلف بیماران قرار می‌گیرند و جامعه هدف دوم، خود مردم، خانواده‌ها و بیماران مبتلا به سرطانی که ممکن است به علت خطای دیدگاه یا برداشت یا اطلاعات غلطی که به آنها می‌رسد، دچار آسیب شده و فرصت‌های طلایی درمانشان را از دست داده و یا دچار عوارض ناشی از پیشرفت بیماریشان شوند.

وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم این همایش که محصول همت پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی و همکاری بین بخشی با دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده‌های طب سنتی، پزشکی، داروسازی، تغذیه و بخش IBB دانشگاه تهران و همچنین همکاری چندین مرکز درمانی و تحقیقاتی سرطان در دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی است، بتواند به اهداف مورد نظر خود در بیان و معرفی مفهوم integrative oncology و خدماتی که می‌توان برای افزایش کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان ارائه داد، با شعار همگرایی و هم‌افزایی موفق عمل کند.

بر اساس این گزارش، کنگره‌های علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با عنوان کنگره بین‌المللی سرطان پستان، کنگره ملی طب فراگیر و سمینار تخصصی سرطان سارکوما 26 لغایت 28 مهرماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی www.mcicongress.com  مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا