عضله ای مصنوعی با توانایی بلند کردن هزار برابر وزن

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این عضله مصنوعی شبه لاستیکی که همانند همتاهای بیولوژیکی خود منقبض و منبسط می شود، توسط محققان دانشگاه کلمبیا در آمریکا و با استفاده از یک فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده است.
ماده سازنده بر اثر گرم شدن توسط یک جریان کم الکتریکی می تواند 9 برابر اندازه عادی خود بزرگ شود. عضله در آزمایش های انجام شده قدرت فوق العاده ای را نشان داد به طوری که چگالی کشش – میزان انرژی ذخیره شده در هر گرم یک جسم ارتجاعی کش آمده — آن 15 برابر بیشتر از یک عضله طبیعی است.
محققان در مجله Nature Communications نوشتند: این دستگاه که به عنوان یک 'عملگر نرم' توصیف می شود می تواند هزار برابر وزن خود را بلند کند .
پروفسور 'هود لیپسون' از محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک گفت: پیشرفت های زیادی در جهت ایجاد ذهن های رباتیک انجام داده ایم اما بدن ربات ها همچنان ابتدایی هستند.
وی افزود: این عملگر جدید قطعه بزرگی از این پازل است و مانند عضله بیولوژی، می توان آن را به هزاران شیوه شکل داد و یا از شکل انداخت.
وی خاطرنشان کرد که با ساخت این عضله بر یکی از موانع نهایی برای ساخت ربات های انسان نما فائق آمده ایم.
عضلات مصنوعی نه تنها در ربات ها بلکه در دستگاه های حساس جراحی و همچنین در بسیاری از سایر کاربردها که در آنها گرفتن و دستکاری کردن مهم است ، استفاده می شوند.
محققان می گویند: این ماده نرم کاربردی می تواند به صورت یک عضله نرم و قوی عمل کند. عضله ساخته شده می تواند فشار دهد، بکشد، خم شود و وزن بلند کند. آنها ماده سازنده این عضله مصنوعی را نزدیک ترین ماده مصنوعی توصیف کردند که با یک عضله طبیعی برابری می کند.
محققان خاطرنشان کردند که هدف بلندمدت آنها، تسریع زمان واکنش عضله مصنوعی و ارتباط دادن آن با یک سیستم کنترل هوش مصنوعی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا