توان تولیدکننده داخلی در تبدیل تحریم به دامپینگ

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، داروی فاکتور هشت از مشتقات خونی به حساب می آید که تاکنون نوع پلاسمایی آن در کشور تولید می‌شد، اما هم اینک نوع نوترکیب آن با تلاش یک شرکت داروسازی ایرانی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

یکی از انواع بیماری هموفیلی که نوعی اختلال خونی ارثی است، هموفیلی نوع (آ) می باشد که به دلیل کمبود و یا نبود فاکتور هشت موجود در خون ایجاد و حدود 80 درصد مبتلایان هموفیلی را شامل می شود.
مواجهه با مشکلات مربوط به انتقال فراورده های خونی آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت Cاز فرانسه به برخی از کشورها از جمله ایران در سال های 1980 تا 1990 میلادی و بروز مسائلی از جمله بیماری های عفونی و مرگ تعدادی از بیماران هموفیلی، جمعی از متخصصان برجسته دانشگاهی را برآن داشت که کار تولید فاکتور هشت نوترکیب انسانی را در دستور کار قرار دهند.
با گذشت چندین سال تحقیق در آبان ماه 1387 شرکتی ایرانی پروژه فوق را تحت پوشش قرار داد و با سرمایه گذاری مناسب، نخست این طرح را در مرکز رشد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران از مرحله آزمایشگاهی به تولید نیمه صنعتی رساند و پس از انجام آزمایشات، مطالعه بالینی و اخذ پروانه در سال 1394، فاکتور هشت نو ترکیب انسانی را وارد بازار کرد و در اختیار بیماران نیازمند قرار داد.
حالا داروی فاکتور هشت نوترکیب ساخت داخل به عنوان نخستین فاکتور هشت انعقادی نوترکیب ایرانی که بیوسیمیلار داروی Xyntha ساخت شرکت Pfizer است، پس از گذراندن مراحل ثبت و کارآزمایی بالینی و مقایسه با نمونه برند اصلی و اثبات یکسان بودن هر دو دارو از نظر ساختار، فرمولاسیون، پایداری و اثربخشی به تولید انبوه رسیده و وارد بازار ایران شده است و در حال حاضر در 15 مرکز در کشور مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.
شرکت تولیدکننده این داروی ایرانی یکی از حاضران در چهارمین نمایشگاه زیست فناوری است.
شرکتی که به گفته پیام میهن پرست از مسئولان آن، امروز با تلاش تولیدکنندگان داخلی و بهره گیری از دانش بومی، دومین تولید کننده فاکتور هشت در دنیاست و شرکت های خارجی را مجبور کرده است که قیمت بیوسیمیلار داروی Xyntha ساخت شرکت Pfizer خود را که زمانی 350 تا 400 یورو روانه بازار ایران می کردند و حتی امروز به کشورهای همسایه ما از جمله ترکیه به همین قیمت صادر می کنند، امروز از طریق برخی شرکت های وارداتی به حدود 300هزارتومان یعنی حتی 60 هزارتومان کمتر از قیمت فاکتور ایرانی وارد بازار کشورمان کنند.
میهن دوست روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت: موضوعی که تلاش گران در ساخت این دارو را امیدوار کرده، آن است که محصول تولیدی آنها به لحاظ ایمنی و اثربخشی از کیفیت بالایی برخوردار است، چراکه این محصول با مهندسی ژنتیک و با فرایند تکنولوژی بومی تولید می شود؛ ضمن آن که بزرگترین دغدغه بیماران هموفیلی نیز مبنی بر این که مجددا دچار یک بیماری جدید شده یا ویروس جدیدی وارد بدن آنها شود، به صورت کامل مرتفع شده است.
میهن دوست با تاکید براین که این شرکت از ظرفیت تولید دو برابر نیاز کشور برخوردار است، گفت: شرکت ما با تولید دو ماه خود می تواند نیاز کل بیماران هموفیلی ایران را که نزدیک به 7 هزار نفر هستند، تامین کند؛ این درحالی است که همه آنها فاکتور هشتی نیستند و در آنها بیماران فاکتور 7 و 9 نیز وجود دارد.
به گفته میهن دوست، تولید فاکتور هشت ایرانی که از جمله داروهای حیاتی و ضروری برای استفاده بیماران داخل کشور محسوب می شود، صرفه‌جویی حداقل 90 میلیون یورویی ارز برای کشور بدنبال داشته است.
وی افزود: این شرکت ایرانی هم اکنون از قابلیت تولید فاکتور هشت در سه یونیت 250، 500 و 1000 برخوردار است و با صلاحدید وزارت بهداشت، ویال 500 را که مصرف بالایی دارد، در کشور تولید می کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا